Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gäst Bosse

wallas 1800

Rekommendera Poster

Gäst Bosse

Ska pumpen gå hela tiden ? Väsnar ju ganska ordentligt. Eller slår den av ibland...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nils

Bra fråga. Jag undrar faktiskt detsamma. Ett jäkla oljud ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej ett tickade ljud hörs det jämt ifrån den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Går väl inte att sova med den igång. tickar på både högt o fort. Konstigt. måste vara bättre med en pump som snurrar istället för den här som jobbar fram o tillbaks. Går de att köra med vanlig diesel istället ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

var har ni placerat era värmare

post-7676-1394234394,5459_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är rena tortyren. Fattar inte hur man kan välja en sån hammare till pump. Tidigare hade jag en med snurrande pump. Knappt man visste den var igång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

har sovit många gånger med olika båtar med vallas värmare och det har inte varit några problem man vänjer sig fort med det tickade ljudet. det är ju vad jag tycker ialla fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Wallas 1800B är ju inte det senaste på marknaden så vill man sova på natten (:- med värmaren igång så är tipset att montera den så långt ifrån kojjen som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Går de att köra på vanlig diesel istället ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte om du redan har en modell som skall drivas med ex. lysfotogen så blir inte resultatet så bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade faktiskt tänkt att köpa en Wallas 1800, men nu blir jag lite osäker. Finns det något bättre och tystare alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

prova alvedon :-D man vänjer sig vid tickadet eller prova med ett glas whisky före läggdax :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Fick igång min värmare igår. Tickandet blir mycket långsammare och lägre när den suger bränsle, borde man ju ha fattat innan. Går riktigt tyst faktiskt. Sitter ju längst bak i båten så den hörs faktiskt inte alls. Luften som kommer är tyvärr inte så varm, isoleringen av slangarna kanske vore bra. Nån som har gjort det och har förbättrat värme-egenskaperna ? Annars är jag som sagt nöjd....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det funkar! Ifall inte luften är varm så är det nog så att veken är av, min erfarenhet av Wallas 1800 är att det blir väldigt varm luft när allt fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en service-sats och där ingick ju veken så den är inte av. Frågan är om det är nån justering som skall göras då ?? Kommer ljummen luft bara... Tackar för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänds den röda lampan efter några minuter? Isåfall, förändras ljudet ngt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !! Såg detta inlägg på ett annat forum Talade med Värmedoktorn som meddelade att värmaren skall ha ett deltatal på ca 40 d v s utetemperatur 40 grader. Det är vad den skall ge vid utblåset på själva värmaren. Jag har bytt veksats -han trodde inte att den monteringen kunde resultera i att veken var feljusterad MEN; det sitter ett filter mellan pumpen och värmekoppen. Det filtret blir igensatt och skall göras ren. Då skall det tydligen ge resultat på temperaturen. Skall kolla det i helgen. Jag fick också bekräftat att man inte behöver ha ett rör på de övre utblåset om för att få jämt motstånd för värmaren. Vill man bara utnyttja ett utblås så är det helst det nedre som gäller och viktigt är att inte stänga det övre helt utan lämna en liten öppning. Annars finns risk för överhettning. Det är bara att pröva sig fram som han sa... Jag har själv en 1400 i min snipa och den ger den värme man behöver i ruffen även om det är ganska svalt utanför , slangen från själva värmaren som sitter utanför ruffen är ca 75 cm /Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen tickar sakta. Förmodligen har ni oljud för att pumpen inte är gummiklädd, eller dåligt och gammalt gummi. Om ni lindar lite mjuk gummi runt pumpen blir det tystare. Pumpen monteras i värmaren med en stor slangklämma eller liknande och där imellan måste ni ha gummi som dämpar tickandet från pumpen, så inte det förstärks i värmaren. Alternativet är öronproppar... En sån här pump drar minimalt med ström jämfört med en som snurrar hela tiden. Och så kan den gå torr utan att ta skada. Isolera slangarna om det är en bit mellan värmare och utblås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, pumpen tickade på både fort och högt när den gick utan att suga bränsle. men när jag monterat den och provkört så vart jag positivt överraskad. Den går över förväntan, dock blåser den inte riktigt så varmt som jag önskat. Men det är ju ett par meter mellan värmare och utblås. Till främre är det säkert ca 7 meter. Har mekat en del med värmaren men ej sett något filter. Får väl kolla det en gång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla Wallas fantaster. Har haft några Wallas och tycker de funkar bra smidiga att arbeta med. Men jag har ett problem som jag undrar om ni kan hjälpa mig med. Har en 2400 och ibland inte alltid blir han överhettad. Ena natten går han till morgon utan problem nästa natt går han två timmar sedan blir han överhettad. Varför beter han sig så?? Någon som har en vettig förklaring? Båda utblåsen öppna tilluft får han.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja för tickandet funkar det med bättre [ORANGE]Whiskey[/ORANGE] än med alvedon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bellan

Tror den förbrukar ca 1-2 dl i timmen, men är inte säker. Nån annan som vet kanske ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har ju inte mätt hur mkt den drar men jag skulle säga 0,5 dl i timmen max,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Oscar P

Har just försökt få igång Wallas-värmaren (1800B) i den begagnade båt jag köpte i vintras. Fläkten gick igång, men det kommer ingen varmluft. Eftersom pumpen är helt tyst misstänker jag att det är där felet sitter. Har förökt knacka på den som det står i manualen, men utan effekt. Den förre ägaren sa att han tidigare haft pumpproblem, men att den ska ha fungerat efter att han tagit bort oxid på några brytbleck(?) i pumpen. Är det någon som vet var dessa sitter? Ska man öppna pumpen i den ände där in- och ut-slangen för bränsle sitter, eller? Värmaren sitter monterad ganska svåråtkomligt så jag är tacksam om jag slipper skruva mer än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej testa med att ta bort pumpen o ta isär den. Det finns två små metallbleck som brukar fastna. ta isär och putsa av blecken, det gjorde jag o nu funkar den fin fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Hej

Pumpen till min Wallas 1800b var demonterad när jag köpte båten. Är nu inte säker på vilka kablar som skall sitta var. En vit lite längre är lös, en brun kortare är också lös. Dessa sitter fast bland övriga kopplingar inne i värmarlådan strax ovanför punmpen. Dessutom är det en grön kabel som i ena enden sitter i själva brännaren. Kan någon hjälpa mig med detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...