Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
forgus31

Evinrude 4 hk kyler dåligt

Rekommendera Poster

Jag har trassel med en liten motor som vi tänkte ha till gummijollen. Den är en modell gissningsvis 80-tal med 2 cyl och 4hk och har en inbyggd tank. Jag har bytt impeller och såg då att en plåt som ligger an mot impellerns ena sida var lite sned. Jag fick till den bra tyckte jag men kylningen lägger av när motorn gått en stund. Funderingarna är om det finns nån termostat som kan bråka eller om det kan vara något i motorn som ger ett mottryck eller liknande (topplockspackning?). Jag tog isär den och testade och den sprutar bra hemma men kan ge mig den på att det är samma visa när den hängs på jollen och ansträngs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmamek blir därefter. Har man inget hum om båtmotorer. Är det bäst att lämna in den. Blir oftast billigast i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojar du Elanen ... du menar väl inte att man ska lämna in en drygt 20 år gammal Evinrude 4hk på service för minst en tusenlapp !!!! Den motorn är ju lika enkel som en moppemotor i sin uppbyggnad, och är den slut är det nog bättre att lägga pengarna på en nyare modell, istället för att lämna in den för en oviss kostnad! Forgus! Börja leta på Blocket efter ersättningsmotor och fortsätt samtidigt ditt hemmeck :-) Leta efter sådant som påverkas av värme eller kan börja slira när det blir varmt. Vet inte exakt hur drivningen av impellern ser ut, men det kanske är någon koppling som är slut och börjar slira när den blir varm! Lycka Till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man som jag inget hum om Evinrude 4hk tänkte jag att det är dags att lära sig. Finns inget bättre sätt än att prova på en gammal snurra. Är idel öra för alla tips. Brukar klara det mesta utan verkstad så småningom. Jag tar årorna tills vidar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marian

Har Du lyckats att stoppa kylningsröret i öppningen som leder in i cylindrarna? Den kan vara litet knepig att träffa rätt. Själv letar jag efter en sprängskiss för en sådan motor. Marian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det brukar vara lite knivigt men det sitter där det ska. Misstänker att pumpen inte är riktigt OK eller att det sitter något i kanalerna som flyttar sig och täpper till när det blir lite fart på vattnet. Skulle tro att det är en motor som verkstaden inte klarade av (för dyrt med udda fel). Köpte den beg. av en privatperson. Typisk hobbygrej. Som privatperson kan man ju ha lite trevligt tidsfördriv med sådana fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lika motor och har kommit fram till att modernare eller bättre motorer inte finns. De nyare är helt enkelt sämre, dvs encylindriga, skakar mer alltså och även tyngre, helt obegripligt. Någon bättre motor att hantera mellan jolle och akterpulpit på segelbåten finns ej. De nyare konstruktionerna är som jag skrev helt enkelt sämre. Evinrudes motsvarande nya är på 3,5 hk, encylindrig och väger ett halvt kilo mer! Den är dessutom lite större och otympligare. Har även tittat på Tohatsu och Mercury, vilka stora tunga klumpar! Man tror att utvecklingen går framåt men inte när det gäller småmotorer. Jag kommer aldrig att göra mig av med min, ska försöka hitta en annan propeller som inte är av plast, med lite mindre stigning, så kan jag nog klämma ur en hk extra. Ev bygger jag om någon annan propp eller en helt ny. Men var rädd om motorn, lämna in den hos kunnigt folk. Nya snurror är sämre och svindyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Även jag har en så´n där utomordentligt funktionell Evinrude och tänker kolla impellern. Hur går man tillväga för att byta den? Alltså var spräcker man? Är det knivigt att få isär delarna? Tar gärna emot tips från dem som har gjort operationen. En liten fundering: Från många tillverkare av tekniska apparater kan man från deras hemsida ladda hem servicemanualer och tekniska beskrivningar över deras produkter. Ett bra exempel är Kohler Engines [LINK]www.kohlerengines.com[/LINK]. Om man som jag behöver en enkel sprängskiss för att kunna byta impeller erbjuder båtbranschen förutom ett hutlöst pris på en liten gummiflerp mig att inhandla en Servicehandbok (på några hundra sidor för ett antal hundralappar som beskriver en massa modeller som jag inte är intresserad av) där det för mig intressanta finns på 1 eller 2 sidor. Jag tycker att vi som båt- och motorägare kan kräva att tillverkarna (med sina generöst tilltagna priser) ska förse oss med denna service. Tillverkare inom andra branscher har en betydligt kundvänligare attityd än den som råder inom båtbranschen. Jag har efter två år som båt- och motorägare förstått att denna ockerbransch inte liknar något annat men kan väl ändå ha en blåögd from förhoppning om ett tillfrisknande för branschen. Hälsningar TjT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...