bo_fredrik 0 Postad 23 Juli , 2017 På min KAD42 så gick axeln i sötvattenpumpen av förra sommaren. Förklaringen jag fick var att det är kopplat till kompressorn, vars extra hästkrafter blir för mycket för axeln.. nån som har liknande erfarenheter eller kan tipsa om hur detta kan förebyggas..? just nu kör jag utan kompressor, men då får båten lite svårt att varva upp om den är tungt lastad/motsjö.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 15 September , 2019 Generatorremmen ska spänna vattenpumpshjulet åt motsatt håll jämfört med kompressorremmen. En del KAD42 har felaktigt fått sin generatorrem kopplad till vevaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 15 September , 2019 På tidiga KAD42- motorer satt samma typ av pump som på 41-motorerna. Det hände att axeln gick av. Senare kom en modifierad pump som ska hålla bättre. Köper man en pump idag, får man den nyare typen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 September , 2019 Det är också viktigt att remmarna spänns med lika moment. För att undvika snedbelastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser