Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
auxvoice

Båten går för långsamt, vilken prop?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er :) 

Har monterat en 90hk på en Bella 490 men får endast upp den i 32 knop max upphöjd, gav ingen märkbar skillnad mellan 1 eller 2 passagerare. Jag gissar på att det sitter fel propeller på för att få upp den i ca 40 knop som jag förväntat mig.

Problemet är att jag hittar inga siffror på propellern det verkar vara övermålat eller så kollar jag på fel ställe.

Någon som har något tips eller råd? 

Återkopplar vid bra väder :)

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver veta några saker för att få ett hum om vilken propeller du skall ha.

Motorns maximala varvtal.

Motorns varvtal vid max fått idag. 

Samt vilken propeller som sitter på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en Yamaha 2-takt på så antar att maximala varvet ligger runt 5700 vilket är också ungefär vad jag lyckats maxa den till upphissad.

Vet inte hur jag ska klura ut vilken propeller som sitter där idag dessvärre då jag inte finner några siffror

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ingen expert men om du når maxvarv (eller ca 400rpm mindre)men inte övervarvar (övervarvningsskydd?) så här du rätt storlek på propeller. Om du däremot övervarvar motorn kan du gå upp i propeller.

Har du inga siffror på propellern så får du hoppas på att någon med samma motor och båt vet vilken propeller som passar.

Det går att mäta propeller för att räkna ut stigning men det är svårt (diameter är lättare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90hk Yamaha 2-t ska varva max 5500 och vara växlade 2:1 om jag minns rätt. Jag hade prövat en 19" original alu som borde ge ca37 knop med 10% slip...

Inga löften eller så, men en fingervisning var man kan börja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

proppens diameter och stigning kan du se om du tar loss den och kollar på baksidan av navet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input, ska försöka få fram lite siffror.

Saken är att andra får 35 knop med 60hk, 75hk ska man få ca 38 knop enligt gammal data och optimal propeller, nu har jag ju 90hk så 40knop bör gå...

Alla tips uppskattas och är öppen för fler tips och testar gärna max rpm osv enl era förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...