Mr_Merlin 2 Postad 22 Juli , 2017 Håller på att leta en marinturbo till mitt projekt. skulle vilja ha en modernare turbo än en K26, men när jag letat runt lite ser det ut som att en del turbo agg inte har vattenmantlade avgashus? trodde att alla marinturbo hade var vattenkylda? på K26 agget så är vatten intaget på avgasflänsen, finns det andra varianter av vatten kylda avgasvhus? vet att det finns vattenkylda lager på turbo agg till bilar men det är någotvhelt annat. mvh Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 22 Juli , 2017 Det verkar som om de flesta nyare motorer inte har vattenkyld turbo. Istället har de en isolerande "mössa" Förmodligen för att det är billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 22 Juli , 2017 Skulle gissa på att det är för att hålla avgaserna varma tills efter turbo. Varm luft tar mer plats och ger därför högre laddningstryck. Enda vitsen med att kyla turbo är för att minska brabdrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 22 Juli , 2017 Skulle man inte kunna fixa kylning själv genom att linda ett mjukt kopparrör tätt runt turbon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 22 Juli , 2017 (redigerade) Ok, tack för svaren det förklarar endel, trodde att vattenmantlad turbo var en nödvändighet i en båt. Då är ju frågan vad som skiljer en marinturbo från en bilturbo om det inte är vattenkylningen? för det är ju en viss prisskillnad och större tillgång på bilturbo agg. Vet inte om jag vågar lita på en turbomössa? Kommer ha motorn i ett litet utrymme med glasfiber nära över och bakom turbon. Kommer ha en fläns mellan avgaslimpan och turbon som inte är vattenmantlad och där tänkte jag antingen avgasbandage eller linda koppar rör runt. Redigerad 22 Juli , 2017 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henrik_gbg 0 Postad 24 Juli , 2017 På 2017-07-22 på 19:59, FIATX19 säger: Skulle gissa på att det är för att hålla avgaserna varma tills efter turbo. Varm luft tar mer plats och ger därför högre laddningstryck. Enda vitsen med att kyla turbo är för att minska brabdrisken. Man kyler turbohuset för öka livslängden på turbon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 24 Juli , 2017 3 timmar sedan, Henrik_gbg säger: Man kyler turbohuset för öka livslängden på turbon. Va? Du menar nog turbons lagerhus? Turbinhuset är som sagt onödig att kyla av livslängdsskäl för turbon men kylningen hjälper att hålla motorrums temperaturen nere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 25 Juli , 2017 Axeln och lager på denna i moderna turbo är oljekylda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 25 Juli , 2017 På turbo agg till bensindrivna bilar så är lagerna oljessmords/kylda och vattenkylda dock inte själva turbinhuset vilket min frågeställning gällde. jag är lite skeptisk till att använda en turbo utan vattenkylning i ett litet motorutrymmet? Hur varm blir ett diesel turbo agg i en båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 26 Juli , 2017 Har för mig att avgastemp inte borde ligga mycket över 500 grader iallafall för en diesel. Isolering och bra ventilation borde funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 26 Juli , 2017 yachtwork.com/report-turbo.htm 600-700 enligt sidan ovan. En isolerande mössa för turbon gör nog underverk. Är det ett trångt motorrum så kanske en värmesköld också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 26 Juli , 2017 Under 500 gällde visst efter turbon enlig Pentas rep.handbok såg jag nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 27 Juli , 2017 Tack X 1:a september för länken intressant läsning. Jonas 500 efter turbin låter rimligt. Jag måste nog hålla min avgastemp lite lägre då dessa motorer har oljekylda kolvar vilket jag troligtvis saknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 28 Juli , 2017 Ok, då har man lärt sig lite mer, trodde att alla marin turbos hade vattenkylda avgashus. Vad skiljer då en bilturbo mot en marinturbo mer än priset ;-) ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser