LeffePensar 3 Postad 24 Juli , 2017 Hej Tessin Jag har en exakt likadan båt som dej med en Merc 6.2 MPI och Bravo 3 drev. Kör via Smartcraft interface till GPS:en så jag ser exakta förbrukningen. Vid runt 5 knop, dvs strax över tomgång drar den ca 1.5L/nm och i marchfart, ca 27 knop drar den ca 1,8, då med varv på ca 3800. Värsta är runt 8-9, då ligger den lätt över 3L/nm men då hamnar man precis i början av planingströskeln. Skillnaden mellan säg 23-24 knop och 27-28 är i princip obefintlig, kan skilja max en dl/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2017 Hade flödesmätare till förra motorn som hängde på båten och förbrukningen var i stort sett samma i 5-6 knop som mellan 22-25 knop om man räknade liter/distans. Saknar flödesmätare till nya motorn men börjar vänja mig.. Man hör och känner rätt ok hur båten och motor går. Några knop över planingströskeln är bra riktmärke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Juli , 2017 Avnotifierar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 25 Juli , 2017 Köpte en liten plc, skärm och en flödesgivare till min båt. Var inte sugen på att köpa ett nytt potter. Och det var en bra investering. Skoj o jämföra. Min dricker runt 1.8-2.2 l/M beroende på hur mycket packning givetvis, då i 17-25 knop. Ska se hur mycket jag har i timmen imorgon när jag lägger ut. Båten är en 28fots wellcraft med 5.7l förgasare 260hk och båten väger ca 3.3ton tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 25 Juli , 2017 På 2017-07-24 på 10:27, LeffePensar säger: Hej Tessin Jag har en exakt likadan båt som dej med en Merc 6.2 MPI och Bravo 3 drev. Kör via Smartcraft interface till GPS:en så jag ser exakta förbrukningen. Vid runt 5 knop, dvs strax över tomgång drar den ca 1.5L/nm och i marchfart, ca 27 knop drar den ca 1,8, då med varv på ca 3800. Värsta är runt 8-9, då ligger den lätt över 3L/nm men då hamnar man precis i början av planingströskeln. Skillnaden mellan säg 23-24 knop och 27-28 är i princip obefintlig, kan skilja max en dl/nm. Har en 6.3l (MAG383) i min Bayliner 285/2855. Även jag ser allt via SmartCraft. Tydligen stor skillnad på båtmodellerna samt den strokade varianten av 6.2 motorn som jag har. 5 knop under 1.5l/nm. 6 knop, 1,5-1,6 l/nm. 25-27 knop 2,4l/nm. Dyrt är det med bensinare men det slår mig hur stor skillnad det är. För mig skiljer det ju nästan en liter mellan planing och 5 knop, inte undra på att man inte kör fort i onödan:) Alla siffror är med 2 vuxna och två barn på båten med semesterpackning och välfyllt pentry. ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 30 Juli , 2017 Lade några siffror på huvudet när vi kastade loss. 5.8knop = 1.35l/M 1400rpm. Problemet är att båten ålar sig duktigt i denna hastighet, bravo 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser