cainer 5 Postad 20 Juli , 2017 Hej! Förra veckan fick jag ett larm om hög temperatur på min AQD40. Jag kunde konstatera att sjövattnet cirkulerade som det skulle, och det var gott om glykol i expansionskärlet. Till slut beslutade jag mig för att hälla på mer sötvatten genom termostathuset, och till min förvåning fick jag i 7 liter vatten där. Startade och kylningen fungerade fint igen. Inget vatten i oljan, inget vatten under motorn/i kölen. Så frågan är ju nu, vart har det tagit vägen, och varför var det normal nivå i expansionskärlet? Jag har kommit fram till tre möjliga scenarion: 1. Värmeväxlaren har rostat sönder och sötvattnet åker med sjövattnet ut. 2. Avgaslimpan har rostat sönder och sötvattnet åker med sjövattnet ut. 3. Topplockspackningen är trasig och glykolen ångar bort. Finns det fler möjligheter, och hur hittar jag felet utan att plocka isär hela båten? Tacksam för hjälp! /cainer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 (redigerade) Nr. 1 eller 2 låter mest troligt tycker jag. Om det är alternativ nr. 3 så borde du ha avgaser i expansionskärlet, du borde även ha vatten i oljan då. Nr. 1 känns lättast att kontrollera, så börja där. Redigerad 21 Juli , 2017 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 21 Juli , 2017 Du skriver att det är gott om glykol i expansionskärlet. Det borde väl rimligtvis va glykolblandat vatten ca 50/50 ger ju den bästa effekten. Är motorn tom på kylvatten, verkar det ju som det är tätt i ledningen mellan expansionskärlet och motorn/värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 Vad händer om du tar av locket på expansionskärlet och blåser med munnen, är det tvärstopp eller eller sprutar det i returledningen som går in i expansionskärlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 21 Juli , 2017 mystiskt om kärlet är fullt och motorn är tom, det ska ju inte kunna ske då jag utgår ifrån att kärlet är högre upp...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 22 Juli , 2017 Om det är hål mellan sjö- och färskvattensystemen, alltså om värmeväxlaren är trasig skulle det välla ut sjövatten ur expansionstanken om du kör motorn utan lock, då det är ganska högt tryck på sjövattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cainer 5 Postad 22 Juli , 2017 När jag skriver "gott om glykol" menar jag ju glykolblandat vatten, inget annat. Jag hade ett liknande problem när jag bytte ut färskvattnet förra våren. Då tömde jag hela motorn på färskvatten, och fyllde sedan på nytt genom expansionskärlet tills jag nått rätt nivå. När jag sedan gav mig ut på premiärturen så kom temperaturlarm direkt, och jag upptäckte då att jag behövde fylla på även i termostathuset för att det skulle fungera, trots att det även då var bra nivå i expansionstanken. Så det var ju i princip samma sak som hände nu, fast denna gång har jag inte bytt något färskvatten och jag har ju kört hela sommaren utan problem. Ja, expansionstanken sitter högre upp än motor/pumpenn. Den sitter i nivå med värmeväxlaren. Jag har verkligen ingen aning om vad det kan bero på. Det kanske bara att fortsätta köra nu då och hoppas på det bästa. I värsta fall får jag väl fylla på igen genom termostathuset. Jag har ju kört ca 1 timme efter att jag fyllt på utan problem. Men något knepigt är det ju. Jag kan ju inte veta färskvattennivån eftersom den alltid är detsamma i exp.kärlet, trots att det saknas 7 liter. Väldigt märkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Juli , 2017 I vissa installationer är det inte självfall mellan motor och expansionstank, utan det är när kylvätskan expanderar i motorn som nivån stiger i kärlet, sedan när maskinen svalnar av minskar volymen i motorn och det bildas vacum i slangen som förbinder motor och tank. Är det något läckage häremellan kommer den avsvalnande maskinen inte att suga tillbaka kylvätskan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cainer 5 Postad 22 Juli , 2017 Låter logiskt Pentax, ska se om jag kan hitta något på den slangen. Jag gick med blandad fart i ca 30 min innan, men stannade motorn i ca 30 min för att släppa av en passagerare. Efter att vi gett oss av igen så gick vi med 5 knop i ca 20 min innan jag ökade på till marschfart, och direkt kom larmet. Det kan ju eventuellt ha varit så att glykolen svalnade av under dessa 30 min till kaj, och slangen tappade vakuumet så att pumpen inte kom åt vattnet när jag startade upp igen. Det räcker väl med att en slangklämma lossat lite för att slangen ska suga luft och vakuumet försvinner? Men frågan kvarstår, vart har 7 liter glykolblandning tagit vägen? Det var fullt när jag fyllde för två säsonger sedan (via både termostathus och exp.kärl). Så mycket kan väl ändå inte avdunsta på den tiden? Bifogar en bild på systemet, identiskt med mitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2017 16 timmar sedan, Pentax säger: I vissa installationer är det inte självfall mellan motor och expansionstank, utan det är när kylvätskan expanderar i motorn som nivån stiger i kärlet, sedan när maskinen svalnar av minskar volymen i motorn och det bildas vacum i slangen som förbinder motor och tank. Är det något läckage häremellan kommer den avsvalnande maskinen inte att suga tillbaka kylvätskan. På skissen ser det ju ut som om det finns en retur från motorn - 9 - Då borde ju lagen om "kommunicerande kärl" gälla: Toppen på expansionskärlet ligger ju ändå högst i systemet. Problemet är väl om det är ett slutet system och man får in luft i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser