Luffare 0 Postad 20 Juli , 2017 Jag har en yanmar sb8 inombords diesel , böt impellern idag och nu droppar det kylarvatten från en litet hål i impellerhuset, packningen är tät och slangarna är oxå täta. Hålet syns på bilden mellan bultarna, bilden är tagen underifrån men det finns ett liknande hål på ovansidan som inte läcker. Någon som vet vad det är för hål och vad som fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 20 Juli , 2017 Dåliga eller skadade tätningar runt axeln på pumpen gissar jag. Dessa kan skadas om man tar ut hela axeln vid byte av impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 10 timmar sedan, Luffare säger: Jag har en yanmar sb8 inombords diesel , böt impellern idag och nu droppar det kylarvatten från en litet hål i impellerhuset, packningen är tät och slangarna är oxå täta. Hålet syns på bilden mellan bultarna, bilden är tagen underifrån men det finns ett liknande hål på ovansidan som inte läcker. Någon som vet vad det är för hål och vad som fel? Bilden du skriver om syns inte. Angående hålet så är det där just för att man ska se när tätringarna i pumpen är dålig, och som tidigare sagts så kan tätringarna skadas när man skjuter in axeln om man dragit ut den för långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffare 0 Postad 21 Juli , 2017 Ok, råkade bli en dubbelpost( den här utan bild). Jag drog inte ut axeln men den måste isåfall rört lite på sig när jag drog ut impellern. När man byter packningen till axeln kommer det att läcka olja? Bifogar bilden igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 Nä, det kommer inte läcka olja, pumpen sitter ju ovanför oljetråget. Men ev. kanske det droppar lite olja från pumpen när nu plockar port den om du precis kört motorn. Jag brukar plocka bort hela pumpen på nin VP MD6A när jag byter impeller pga. att det är så svårt att komma åt att göra det annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffare 0 Postad 21 Juli , 2017 Ok är det packningen mellan pumpen och motorn eller sitter det nån speciell runt axeln? Hittar inga sprängskisser, någon som har tips på vart man kan hitta en ritning över hela motorn (yanmar sb8) med alla partnumbers på delarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 Packningen mellan pumpen och motorblocket är där för att täta mot oljäckage, och kan också behöva bytas om den gick sönder när du skruvade loss pumpen. Tätringarna som i ditt fall behöver bytas sitter mycket riktigt och tätar mellan pumphuset och axeln. Så här ser Volvo Pentas motsvarande pump ut, väldigt snarlik tycker jag. Det är motsvarande nummer 13 på den bilden du ska byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffare 0 Postad 21 Juli , 2017 Fantastiskt hjälp no Jah! Blir att byta efter semestern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2017 (redigerade) Och här bör du hitta delarna du behöver: http://lidingomarin.bai.nu/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=32884 Edit. Så nu stämmer länken också... Redigerad 21 Juli , 2017 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Juli , 2017 Köp radialtätningarna på något företag som säljer lager och dyligt, helt andra priser än hos marinhandlaren. Mät ytterdiameter på tätningen, bredden och axelns diameter, med dessa tre mått kan du få nya tätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffare 0 Postad 21 Juli , 2017 Tusen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 21 Juli , 2017 12 timmar sedan, Pentax säger: Köp radialtätningarna på något företag som säljer lager och dyligt, helt andra priser än hos marinhandlaren. Mät ytterdiameter på tätningen, bredden och axelns diameter, med dessa tre mått kan du få nya tätningar. Om du köper tätningarna på annat ställe än marinhandeln måste du säga till om att få tätningar med ROSTFRI fjäder i, åtminstone i den som skall täta mot vattensidan. Annars rostar fjädern av ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffare 0 Postad 22 Juli , 2017 Ok bra att veta, ser inte ut att handla om stora summor hos marinhandlaren, beställer nog där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Juli , 2017 12 timmar sedan, Rascal säger: Om du köper tätningarna på annat ställe än marinhandeln måste du säga till om att få tätningar med ROSTFRI fjäder i, åtminstone i den som skall täta mot vattensidan. Annars rostar fjädern av ganska snart. Jag har brukat skriva som du påpekar tidigare, men vid sista beställningen hos min leverantör medelade dom att alla deras tätningar har rostfri fjäder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 22 Juli , 2017 10 timmar sedan, Pentax säger: Jag har brukat skriva som du påpekar tidigare, men vid sista beställningen hos min leverantör medelade dom att alla deras tätningar har rostfri fjäder. Då har vi inte samma leverantör, för min bytte fjädrar när jag frågade om dom var rostfria vid senaste köpet. Finns tydligen ingen standard så jag fortsätter fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Juli , 2017 Om du ändå skall ha dän pumpen för att byta axialtätningarna så byt kam (12) och lock (4) samtidigt så ha du i princip en ny pump som håller många är framöver. Kolla även axeln (8) noga också, minsta slitage på den sliter hårt på tätningarna. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser