Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
steabe

Hastighet på båten

Rekommendera Poster

Loggen fungerar inte på båten. Man borde väl kunna räkna ut ungefärlig fart med varvräknaren? Motorn är en VP AQ140/280

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej har eksakt samma motor o drev på min nimo 22 toppade ca 27 knop med 2 st ombord sumlogen och gps visade samma båten väger ca 1500 kg. motorn varvade ca 5000 på fullgas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, om man räknar lite snabbt så borde det väl innebäa att om jag vill ligga och cruisa lite lagom så ska jag hålla mig på ca 3000 varv ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

har bara gjort en repa med båten köpte den i vintras när jag låg på ca 22 knop så varvade den ca 4000 om jag inte minns fel det regnade på premiär turen så det blev bara en kort tur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå ... stopp och belägg! På min D5:a kan jag definitivt köra på varvräknaren, 2000 varv = 100km/h ... men nu är vi på sjön grabbar ... ingen fast kontakt med marken där inte! Och som bekant är proppelerns kontakt med vattnet en enda stor slirkoppling som är beroende av en rad omständigheter ... ... typ strömmar, planingsläge, last, vindar ... mm mm mm ! Köp en handburen GPS så har ni full koll på hastigheten, så länge satteliterna snurrar som dom ska :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

har gps i båten men vad det gäller mina varv tal så är jag osäker som jag sa det spöregnade så det blev en snabbis på sjön hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...