Macky 0 Postad 20 Juli , 2017 (redigerade) Kollar just nu på en Chris Craft Lancer 23 -78 som jag tycker är i helt okej skick men jag har lite funderingar om motorn. Det är en Volvo Penta AQ 311 B (V8 307hk) som monterades -92. Den ser ut att vara i fint skick utanpå men det säger ju egentligen inte så mkt. Undrar om ngn vet vad jag ska tänka på? Motorn/båten är servad och förvarad på varv årligen. Den går som en klocka tydligen och har ej haft problem med den. Bälgen är bytt 2017. Bifogar även ett par bilder på tanken om ngn har ngt att säga om den. Lyckades inte fota så bra där dock. Alla tips och råd är välkomna som rör denna båten:) Väldigt tacksam för allt som hjälper mig i mina köptankar! //Marcus Redigerad 20 Juli , 2017 av Macky Tillägg till rubrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Juli , 2017 Ngn sa till mig en gång för länge sedan att livslängden för ett sjövattenkylt block (Stockholmsskärgård) kan varar runt 10-15 år, limpor toppar 7-8 år. Visserligen ganska pessimistiska siffror som kan gälla för en halvdant skött (konserverad) motor. Ändå; allt däröver är bara en bonus! Så finns inget större värde i den där motorn. Men, nya longblock är inte speciellt dyra! Kör så länge det går och var glad under tiden men var lite beredd på ett motorbyte inom några år. Kolla ålder på limpor, toppar, block (skulle kunna vara bytt). Känn på limporna när motorn nått arbetstemp, skall gå att ta på och vara lika varma. Ta ett kompprov. Kolla färg på oljan i drevet, skall inte vara grå (=vatten)? På båten; gå på däcket, kan vara klent på en del årgångar. Är akterspegeln ok, fukt? Ta upp den på land för att kolla ev bottenskador, de kan vara klena här också. Tanken kan jag inte bedöma utifrån dina bilder. Var väl rund från början så troligen bytt. Balken ovanför akter om tanken ser väldigt provisorisk ut! Gillar inte isoleringen framför motorn, borde åtminstånde ha ngn skyddsfolie. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macky 0 Postad 20 Juli , 2017 Stort tack för snabbt svar Thomas!:) Det känns som det är väldigt mkt att kolla upp. Över min förmåga skulle jag säga, speciellt vad det gäller motorn. Vill inte åka på att byta motor om 2 år, det blir väl rätt dyrt. Har förstått att det inte är den vanligaste motorn i denna båten heller. Kanske något "overkill" för Lancer 23? Ska titta på en annan idag som står på land och lite lättare att se motorn bak och akterspegeln. Dock har den en orginalmotor men ser fin ut inuti enligt verkstaden som säljer den, sötvattenkörd. Kan du Thomas rekommendera ngn bra sida där jag kan läsa om sådant här? Om Lancer-båtar, Volvo Penta-motorer. Har googlat en del men svårt att fånga all info upp tycker jag. Har du själv en Lancer 23? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Juli , 2017 Ingen orsak! Tror jag hittade den båt du funderar på på blocket i Kalmar och den ger ju rent allmänt ett bra intryck. Ytligt sett så ser ju inte motorn så tokig ut heller, limporna verkar täta i skarven mellan limpa och riser tex. Ett nytt lonblock är inte så dyrt säg 30' så tillkommer montering kanske 10-20 till om man inte gör det själv. Delarna är billiga till de här motorerna. Effekten är helt ok för en 23'a, borde göra närmare 45 knop. En sida att kolla på är http://www.network54.com/Forum/424840 Dvs ett forum för CC Commander men mkt info som berör Lancer modellerna också + mkt om motorer. Och jo jag har en 23'a från -71 som är renoverad från dyvikan o framåt. Hör gärna av dig om du har fler frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macky 0 Postad 20 Juli , 2017 Skrev ett PM till dig Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser