Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
aftersun

Förbrukning Axopar 28

Rekommendera Poster

Hej, 

Ny ägare till ny båt som gått kanske 30 timmar. Sitter en 300 Verado som enligt tillverkarens uppgift ska dra 1,45 l / nm @ 28 knop. När ett båtmagasin testade 250 motorn låg den i ungefär samma nivåer som tillverkaren uppgett.

 

Jag får heller inte upp båten i den toppfart man anger och förbrukningen ligger snarare runt 2,5 l / nm @ 28 knop.

 

Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, aftersun säger:

Ingen som har något generellt tips här?

Tag på dig cyklopet och hoppa i för att kolla påväxten av havstulpaner och annat oknytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har du för propeller på? 4 bladig eller 3 bladig?

Är den Axopar 28 AC, OC, Cabin eller Open?

Årsmodell?

Testar du med fulla tankar 4 pers ombord eller kör du själv med halv bensintank och tom vattentank, olastad?

Är båten bottenmålad, eller omålad?

Trimmar du motorn när du når marschfart. Vad har du för varvtal "27/28 knop?

Vad når du för topphastighet? samt toppvarv?

Har båten legat i sedan tidig vår? När sjösatt du? Vet du om det är epoxybehandlat?

 

Många frågor men om du svarar på dessa kan jag hjälpa dig nå rätt förbrukning och toppfart.

Redigerad av Capten_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, Capten_ säger:

Vad har du för propeller på? 4 bladig eller 3 bladig?

Är den Axopar 28 AC, OC, Cabin eller Open?

Årsmodell?

Testar du med fulla tankar 4 pers ombord eller kör du själv med halv bensintank och tom vattentank, olastad?

Är båten bottenmålad, eller omålad?

Trimmar du motorn när du når marschfart. Vad har du för varvtal "27/28 knop?

Vad når du för topphastighet? samt toppvarv?

Har båten legat i sedan tidig vår? När sjösatt du? Vet du om det är epoxybehandlat?

 

Många frågor men om du svarar på dessa kan jag hjälpa dig nå rätt förbrukning och toppfart.

 

Hej, 

 

Tack för engagemanget. Den sjösattes för tre veckor sedan så egentligen tror jag inte stenhårt på att det skulle bero på hård beväxning men ska givetvis kontrollera det.

 

Infogar frågorna nedan;

 

Vad har du för propeller på? 4 bladig eller 3 bladig? 3 bladig Mercury (vet ej modell f.n.)

Är den Axopar 28 AC, OC, Cabin eller Open? Axopar 28 Cabin

Årsmodell? 2017

Testar du med fulla tankar 4 pers ombord eller kör du själv med halv bensintank och tom vattentank, olastad? Halv bensintank, 4 pers ombord. Full vattentank minimal last i övrigt.

Är båten bottenmålad, eller omålad? Bottenmålad.

Trimmar du motorn när du når marschfart. Vad har du för varvtal "27/28 knop? Trimmar ut motorn oftast tills jag hör att den går lite lättare. Kan definitivt trimma ut mer. Ska kontrollera varvtal.

Vad når du för topphastighet? samt toppvarv? Topphastighet 40 knop, bör ligga runt 45-46. Ska kontrollera toppvarv.

Har båten legat i sedan tidig vår? När sjösatt du? Vet du om det är epoxybehandlat? Sjösattes för 3 v. sedan.

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, aftersun säger:

 

Hej, 

 

Tack för engagemanget. Den sjösattes för tre veckor sedan så egentligen tror jag inte stenhårt på att det skulle bero på hård beväxning men ska givetvis kontrollera det.

 

Infogar frågorna nedan;

 

Vad har du för propeller på? 4 bladig eller 3 bladig? 3 bladig Mercury (vet ej modell f.n.)

Är den Axopar 28 AC, OC, Cabin eller Open? Axopar 28 Cabin

Årsmodell? 2017

Testar du med fulla tankar 4 pers ombord eller kör du själv med halv bensintank och tom vattentank, olastad? Halv bensintank, 4 pers ombord. Full vattentank minimal last i övrigt.

Är båten bottenmålad, eller omålad? Bottenmålad.

Trimmar du motorn när du når marschfart. Vad har du för varvtal "27/28 knop? Trimmar ut motorn oftast tills jag hör att den går lite lättare. Kan definitivt trimma ut mer. Ska kontrollera varvtal.

Vad når du för topphastighet? samt toppvarv? Topphastighet 40 knop, bör ligga runt 45-46. Ska kontrollera toppvarv.

Har båten legat i sedan tidig vår? När sjösatt du? Vet du om det är epoxybehandlat? Sjösattes för 3 v. sedan.

Okej

Du ska:

Byta propeller till 4-bladig (mercury revolution 4)

Kör båten ensam utan passagerare med samma tankvolym.

På toppfart ska du trimma såpass mycket att du ligger på ett varvtal runt 6-6200 rpm. Då kommer du göra ca 45-47 knop beroende på vind.

Marschfart är på 4200-4300 rpm och då drar du ca 1,45 l/nm i 27-28 knop med rätt trim. obs trimma inte för mycket.

Ditt problem ligger inte i beväxning.

Allt har med din propeller att göra samt lite motortrim.

 

Lycka till!

återkom gärna när du testat...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan, Capten_ säger:

Okej

Du ska:

Byta propeller till 4-bladig (mercury revolution 4)

Kör båten ensam utan passagerare med samma tankvolym.

På toppfart ska du trimma såpass mycket att du ligger på ett varvtal runt 6-6200 rpm. Då kommer du göra ca 45-47 knop beroende på vind.

Marschfart är på 4200-4300 rpm och då drar du ca 1,45 l/nm i 27-28 knop med rätt trim. obs trimma inte för mycket.

Ditt problem ligger inte i beväxning.

Allt har med din propeller att göra samt lite motortrim.

 

Lycka till!

återkom gärna när du testat...

 

 

 

Tack för svar. Jag hade dock en Enertia Revolution 4-bladig monterad med stigning 19 grader. Trodde jag hade 3-bladig men stack ut för att kontrollera nyss.

Fler tips?

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, aftersun säger:

 

Tack för svar. Jag hade dock en Enertia Revolution 4-bladig monterad med stigning 19 grader. Trodde jag hade 3-bladig men stack ut för att kontrollera nyss.

Fler tips?

Då har du rätt propp.

Då ska du ska ta en tur och testa när du är själv i båten

Kontrollera varvtalet och återkom efter kontroll.

Ta en bild på mercury displayen i marschfart. Bör se ut enligt denna bild. Detta med 300 mercury 2017 axopar AC. Ligger något högt i marschfart. BörVesselview.thumb.jpg.4d0e0f5d09ffc587e5d830d5afb67f4c.jpg gå ner 1,5 knop. då också bränsleförbrukning minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, ska testa det. På din bild ser det ut som du har fullt intrimmat och förbrukar 1,75 l/nm.

Har du testat eco-läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer summerad data via bilder jag tog nyss över marschfart.

 

knop rpm l/h trim
22,8 4000 43,3 18
21,9 4000 41,7 18
25 4150 47,8 12
26,8 4150 51,5 3
22,8 4160 45 18
26,9 4160 51,5 3
26,7 4170 51,5 3
26,9 4190 51,6 3
25,3 4210 47,9 12
25,3 4240 49,5 3
24,8 4240 51,1 3
24,9 4240 49,5 3
25,8 4250 47 12
24 4250 49,5 3
24 4250 49,5 3
25,4 4250 51,1 3
25,2 4280 47,5 12
26,9 4280 51,6 3
25,1 4290 47,2 12
26,6 4290 51,6 3
25 4300 46,6 12
29 4520 55,9 3
28,4 4530 56,2 3
28,8 4540 53,4 3
29,6 4540 58,5 3
29,2 4550 56,9 3
29,1 4560 65,8 3
29,1 4570 55,9 3
29,2 4570 58,5 3
29,1 4570 58,5 3
29,1 4590 57,8 3

 

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här kommer lite kopplat till toppfartsförsök.

 

knop rpm l/h trim
37 5440 113,2 7
37,3 5470 110,5 7
35,7 5480 112,2 7
35,5 5490 113,5 7
36,9 5500 113,2 7
38,3 5550 113,5 7
35,3 5560 112,2 7
38,3 5570 112,9 7
38,7 5570 112,9 7
35,1 5590 113,5 7
37,2 5600 113,2 7
37 5610 110,5 7
35,9 5750 110,7 19
39,8 5750 111,5 17
40,4 5760 110,6 17
41 5760 110,9 17
38,9 5770 109,6 17
38,7 5770 109,6 17
40,3 5770 111,8 17
41,4 5770 109,9 17
40,7 5770 110,9 17
38 5790 111,2 22
40,7 5790 110,6 17
40,7 5800 110,8 17
38,7 5810 109,9 17
40,1 5810 112,2 17
40,8 5810 110,6 17
40,9 5820 109,9 17
38,8 5830 109,6 17
38,8 5850 109,6 17
41,2 5850 110,9 17
38,3 5880 112,2 22
37,7 5890 110,9 22
37,9 5890 111,7 22
41,2 5930 110,9 17
41,7 5940 110,9 17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dog denna tråd?

Har det löst sig med din förbrukning?

Puffar på den lite😊

Funderar på en sådan båt men är lite osäker på val av Verado och deras förbrukning...

Finns det någon på detta forum som kan ge lite info om vad era båtar förbrukar / storlek på motor.

 

Bör man välja 350hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Axopar 28AC med 250hk mercury som ska ligga på c.a 1.35 i marchfart c.a26 knop enl tillverkaren vilket är den mest ekonomiska motorn till denna båt enl tillverkaren. Just nu ligger vi nog snarare på c.a 1.4-1.5 här i höst så inte riktigt där men ok med tanke på att då är båten varken epoxybehandlad, bottenmålad eller tvättad i år. Toppar c.a 38-39 knop just nu men tror nog ändå det kan bli en bit över 40 i vår i  nerförsbacke och medvind :-) så fullt tillräckligt och lite till. 250hk räcker gott och väl accelerationsmässigt kan jag lova och man blir ju dessutom lite lätt fartblind inne i en varm och skön hytt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen köpt en Axopar 28 med 350hk, den drar enligt färdatorn 1,5-1,6 28-30 knop. Det sitter en 3-bladig Enertia 14x19 monterad och den toppar ca 48 knop, drar då runt 2,15 @6250 rpm. Med det mest intressanta är att upp till ca 40knop så drar den kanske bara mellan 1,6-1,7. Funderar på att byta till en 4-bladig inte för topphastighetens skull utan mer för marschfarten. Provkörde även en 300hk innan och upplevde ingen större skillnad i förbrukning, dock så gick den lite trögare hade inte samma acc och toppfart. Så förstår om du inte når den farten med 300hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte propeller till en 4-bladig Revolution 4 som var s.k. lab finished och fick högre marschfart och lägre förbrukning. På topp gör den 42 cirka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det var för stigning och tum på den den nya 4-bladiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt men ska ta reda på det.

Tror du jag når högre topphastighet med en 3-bladig? Är det ECO du hade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har vanlig inte eco, du borde få högre toppfart med 3-bladig, dock så skiljer det bara ngn knop. Störst uppsidan med 4-bladig är du får bättre marschfart och mer ekonmi (inte på fullt). Bättre grepp i sjön och bättre accelaration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger på 4000 varv runt 28 knop i marsch med en förbrukning på 1,6 l/nm. Sitter din motor monterad i den "andra hålet" uppifrån?


För att nå över 6000 varv på topp måste jag trimma ganska mycket. Är det samma för dig? Tycker dock om jag trimmar ut att varvtalet ökar men farten minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör jag i 4300 varv gör båten 30,5knop och drar ca 1,5. Min motor sitter i nästa lägsta hålet så den är bara hissad ett hål(samma som dig). Jag trimmar upp så mycket att vattenströmmen från propellern håller sig i ytan (inte sprutar som en fontän). Känner igen det där med uttrimningen jag varvar ca 6200 på max då trimmar jag upp lite extra för att nå rätt varv och får lite extra toppfart. Tänker att med 4-bladig propp borde man kunna hissa ett eller två hål till för att få 2-3 knop extra, men skall kolla hur skeddan ligger i förhållande till skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter som du har en lägre förbrukning med större motor på högre varvtal än mig. Märkligt, vad kan det bero på? Jag har haft bra förhållanden när jag mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att motorn går tungt, jag märkte att den är känslig för trimläget. Jag brukar trimma upp så varvtalet ökar något(Precis innan fontän), då går den som snålast. Då får du lite högre varvtal utan att förbrukning ökar (konstigt men så är det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vad är det din propp heter exakt? Du får bättre bränsleekonomi med en trebladig än vad jag får av en fyrbladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, såg lite längre upp i tråden att du hade 3-bladiga Enertia med 14" diameter och 19" pitch. Fick tipset av Axopar själva att testa Enertia ECO med 18" eller 17", antar att dom menar pitch då?

 

Jag har idag Revolution 4-bladig 14 5/8" diameter, 19" pitch men vore intressanat att se om Enertia ECO ger bättre bränsleekonomi i marsch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den du har nu är den som är bäst. Funderar på samma propeller som du har fast med kanske 20/21 i pitch. Eco 3-bladig eller vanlig trebladig ger inte bättre ekonmi dock kanske lite på topp, men 80% av registret är 4-bladig bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-11-16 vid 20:53 skrev aftersun:

Sorry, såg lite längre upp i tråden att du hade 3-bladiga Enertia med 14" diameter och 19" pitch. Fick tipset av Axopar själva att testa Enertia ECO med 18" eller 17", antar att dom menar pitch då?

 

Jag har idag Revolution 4-bladig 14 5/8" diameter, 19" pitch men vore intressanat att se om Enertia ECO ger bättre bränsleekonomi i marsch.

Vad får du för toppfart med din 4-bladiga? Är det en LAB?

Vi har idag en 3-bladig 16x19 och den gör bara trötta 44 knop :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är bäst på propellrar till Mercury i Sthlm?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...