MarcusNikander 0 Postad 18 Juli , 2017 Vad kan felet vara när kompressorerna på BÅDA maskinerna slutar funka inom samma dag ? 2x KAD 300 motorer på Forbina 40, körda 670h och inget fel tidigare på någondera. Kört en hel del denna sommar.Kör alltid Max 3150 varv, så slavar inte motorerna. Saktade ner för svall och när jag mjukt gasade upp igen,sjönk varven på vänstra motorn. Eftersom högra kompressorn fungerade, orkade båten upp i plan, och då kom varven sakta upp även på den vänstra. Följande morgon samma sak: bara högra kompressorn kickade in, vänstra orkade varven upp i efterhand då båten redan var i plan. De gick en del sjö, så drog ner i halvplan, varefter inom 15min båda maskinerna sjönk ner till Max 1800varv (9knop) betyder att båda kompressorerna slutade fungera.Motorerna gick jämt och fint. Kom tillbaka till hamnen och såg att 7,5amp säkringarna som sitter under den svarta lådan ovanpå motorn med kablar (+ startboostern i) hade gått på båda motorerna. Bytte dem i hamnen ( motorerna släckta och kalla) Då jag sedan åkte iväg fungerade vänstra fint, men nu högras varv släpade, men båten kom i plan, och högras varv kom ifatt efter någon minut. Efter 15min pajade båda, igen så att Max 1800varv utan att kompressorerna kickade in. Säkringarna hade gått igen, på bägge maskinerna. Bytte dem på sjön med motorerna igång, men hjälpte inget denhär gången, varven Max 1800. (egen teori att ifall jag släckt maskinerna emellan och sedan satt igång efter byte av säkringarna kunde de ha möjligen fungerat på någondera, men vågade inte släcka på öppna havet ifall jag inte fått dem igen igång) Båten är fint servad, förvarats i varm hall, torr, inget läckt, inga filter stockade(vatten eller bränsle) äter inte olja eller kylarvätska, allt fullt, sotar inte. Klockan var så mycket att åkte inte mer idag och testade hur kompressorerna betett sig då de varit släckta mellan säkringsbytet. En teori var kompressorns magnetkoppling kan strula, men hur kan de hända båda maskinerna typ samtidigt ? Har någon motsvarande erfarenhet? Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prestige34 2 Postad 19 Juli , 2017 (redigerade) Hej! Jag har också haft problem med en kompressor denna sommar. Inte samma fel som dig dock. I mitt fall havererade kompressorkopplingen helt vilket gjorde att remhjulet på kompressoraxeln bröts av. Orsaken var förmodligen för hög remspänning samt rost på hjulets baksida. Jag köpte en helt ny koppling, som bara säljs komplett, men jag bytte inte magneten. I ditt fall låter det konstigt att båda kompressorerna börjar gå så trögt att säkringen för magneterna löser ut, samtidigt i stort sett. Har du kollat hur oljan/nivån ser ut kompressorerna? Snurra på kompressorerna för hand via det yttre kopplinghjulet (motorn avstängd). Går de lätt att dra runt? När jag tänker efter lite närmare så borde ju inte säkringen lösa ut ändå. Det gör den väl endast vid problem med magneterna. Titta i verkstadshandboken. Där står det vilket motstånd magneterna ska ha. Mät och kolla att de ligger inom spec. Kanske att jag har en magnet till salu... Redigerad 19 Juli , 2017 av Prestige34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarcusNikander 0 Postad 19 Juli , 2017 Hej, Oljan är bytt i våras och nivån är som det ska på båda. Idag fungerade den ena maskinen fel fritt och säkringen höll. På den andra maskinen höll inte säkringen. Ska snurra på kopplinghjulet och se att bägge snurrar lika. Är som bäst vid en Volvo Penta service station och där har man inte hört om motsvarande förr... Felsökningen fortsätter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 19 Juli , 2017 Att bägge går sönder samtidigt är väl ett bevis på Pentas oerhört jämna kvalitet! 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 20 Juli , 2017 Jag har ingen koll på detta, men har du kollat att det bara skall vara 7,5A säkringar till dessa? Enligt "en viss lag" ökar strömmen om spänningen sjunker och om motståndet är detsamma. Nu kanske dessa magnetkopplingar inte funkar vid för låg spänning ändå, men rent teoretiskt skulle du under färd har kunnat råka ut för att spänningsfall, som då gör att strömmen till båda magnetkopplingarna överstiger 7,5A var. Långsökt kanske, då du troligtvis via generatorlarm och annat skulle upptäckt detta spänningsfall innan båda säkringarna löste ut. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarcusNikander 0 Postad 20 Juli , 2017 Hej Georg_Ohm, Du kan ha så rätt! Jag satt in en 10A säkring på den maskinen som inte höll 7.5A. Idag med 30nm kört, inga problem alls. Säkringarna höll och maskinerna fungerade som de ska. Körde båten 3ggr upp i plan under turen och allt är "normalt igen". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 20 Juli , 2017 2 timmar sedan, MarcusNikander säger: Hej Georg_Ohm, Du kan ha så rätt! Jag satt in en 10A säkring på den maskinen som inte höll 7.5A. Idag med 30nm kört, inga problem alls. Säkringarna höll och maskinerna fungerade som de ska. Körde båten 3ggr upp i plan under turen och allt är "normalt igen". Jag hade gjort likadant, men vågar nog inte föreslå någon annan att sätta i kraftigare säkringar, men tyckte att jag formulerade inlägget så att du skulle läsa mellan raderna.... Men kolla i din instruktionsbok eller på nätet vad det skall vara för säkring. Iofs så tror jag inte att skillnaden på 2,5A spelar så stor roll när det gäller att skydda en sådan elektromekanisk komponent som denna magentkoppling. Annat kan det ju vara med känslig elektronik. Ibland kan säkringens märkvärde vara präglat eller stansat i säkringshållaren, så kolla den också. Kul iallafall att det funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser