Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Lofstjoh

Kemisk rengöring MD motor 17

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej vet inte om det finns några som fortfarande kämpar med sina MD 11/ 17 marindieslar verkar lite dött i forumen..

Men jag tänkte göra ett test.

Har en MD17 som fortfarande funkar okey, problemet är just kylningen. Men med en konstuktion där termostaten skall öppna och samtidigt stoppa "minflödet" är juh att hoppas på för mycket då maskinen är 40 år gammal sjövattenkyld i saltvatten.

Jobbar ibland med kemisk rengöring av process system, så varför inte prova..

Maskinen har gått som en klocka tills idag då jag regjorde termostathusets inkommade vatten,,, då blev juh det helt plötsligt lite lågt flöde in till motorn.

Förstår nu att det är när termostaten öppnar så skall den täppa för inkommande vatten till termostathuset. Rätt kass lösning för en sjövattenkyld motor ( iaf efter 30-40 års drift :-)

Tänkte ge mig på en kemisk rengöring.. typ citronsyra.  Någon som har erfarenhet?

Tänkte köra rent motorn med sötvatten, därefter koppla inkommande vatten till 25 liters dunk med 5% citronsyra lösning, köra tills det blir lite värme och sen paus för lite kemi. ( tid får jag kolla lite på)

Sen skölja med sötvatten och så upprepar man processen.

Håller just i skrivande stund och kollar lite vad som är mest effektivt medel.

Och anledningen är just att göra detta nu är att alla kylningen fungerade fint när det fanns lite tryck. ( går juh att återskapa)

'

Redigerad av Lofstjoh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kass lösning? Avgaserna måste ju få kylning när termostaten är stängd. Då går vattnet via termostathuset och direkt till avgaskröken. När termostaten öppnar stängs hålet i termostathuset och vattnet tvingas gå genom motorn. När jag rengör kylsystem från rost, använder jag oxalsyra, som är effektivare än citronsyra, men otrevligare att hantera. Ibland kan det dock få omvänd effekt och förvärra problemet. På MD17 är kanalerna mellan cylindrar och topplocken ganska små. Ca 8mm, och de blir mindre med tiden av rost. Rostflagor kan börja vandra och täppa till kanalerna. Det säkraste är att demontera toppar och cylindrar. Ta ur fodren och rengöra mekaniskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kollade termostaten igår och så som det sägs att vid öppnande av termostat så skall flödet direkt från pump till termostathuset stoppas... Så verkar det inte kunna fungera iaf inte mekaniskt, däremot så är det kanske tänk att när termostaten öppnar så tar vattnet lättaste vägen som blir genom motorn när termostaten öppnas, eller också saknas det någonting i huset alt bortrostat ( för brickan som åker ut när termostaten öppnar är alldeles för liten diameter för att nå ut till inlopp hål direkt från pump) 

Jo jag är medveten om att det kan få konsekvenser med kemisk rengöring, men skall få någon vasslelösning med citronsyra o nån koppar, som används i ga vattensystem.

Testade med att ta bort termostaten och de funkar bra förutom då att maskinen går lite kallt,, typ 2mm in på det gröna området. ( funkar de också)

Och tack för ditt svar

Redigerad av Lofstjoh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-07-18 på 21:30, Rollen säger:

Kass lösning? Avgaserna måste ju få kylning när termostaten är stängd. Då går vattnet via termostathuset och direkt till avgaskröken. När termostaten öppnar stängs hålet i termostathuset och vattnet tvingas gå genom motorn. När jag rengör kylsystem från rost, använder jag oxalsyra, som är effektivare än citronsyra, men otrevligare att hantera. Ibland kan det dock få omvänd effekt och förvärra problemet. På MD17 är kanalerna mellan cylindrar och topplocken ganska små. Ca 8mm, och de blir mindre med tiden av rost. Rostflagor kan börja vandra och täppa till kanalerna. Det säkraste är att demontera toppar och cylindrar. Ta ur fodren och rengöra mekaniskt.

Skulle denna mekaniska rengöringen kunna göras med motorn kvar i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur högt det är till taket i motorrummet. Om det finns plats kan man lyfta av cylindrarna från kolvarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Lofstjoh säger:

Kollade termostaten igår och så som det sägs att vid öppnande av termostat så skall flödet direkt från pump till termostathuset stoppas... Så verkar det inte kunna fungera iaf inte mekaniskt, däremot så är det kanske tänk att när termostaten öppnar så tar vattnet lättaste vägen som blir genom motorn när termostaten öppnas, eller också saknas det någonting i huset alt bortrostat ( för brickan som åker ut när termostaten öppnar är alldeles för liten diameter för att nå ut till inlopp hål direkt från pump) 

Jo jag är medveten om att det kan få konsekvenser med kemisk rengöring, men skall få någon vasslelösning med citronsyra o nån koppar, som används i ga vattensystem.

Testade med att ta bort termostaten och de funkar bra förutom då att maskinen går lite kallt,, typ 2mm in på det gröna området. ( funkar de också)

Och tack för ditt svar

Det gröna fältet på en tempmätare brukar motsvara från där det börjar till det blir rött 5 (fem) grader celsius.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Pentax säger:

Det gröna fältet på en tempmätare brukar motsvara från där det börjar till det blir rött 5 (fem) grader celsius.

Ok:

Om så är fallet då kan den få gå utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Firmaet Borup Kemi har et produkt, som kaldes Rust og Kalkfjerner. Det indeholder foforsyre og er ikke specielt aggressivt. Findes også i Coca-Cola !

Tag termostaten ud, lav et kredsløb med en 30 - 50  % blanding, kør motoren varm, lad det stå i motoren et par timer, tøm motor og skyl med rent vand. Det virker fantastisk og er ikke så ubehageligt at arbejde med som kaustisk soda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...