jronnblom 1 Postad 18 Juli , 2017 Hej, Jag jobbar med att förbättra elen i min nya för mig segelbåt. En HR 26. Min tankar när jag gjorde schemat är: Jag har en Victron BMV 702 batteriövervakare som ska kopplas in samt en MPPT (med en 50w panel) och en CTEK M300 laddare. Jag har medvetet kopplat värmaren till startbatteriet med tanke på att jag vill kunna utnyttja kapaciteten i den för att köra värmaren någon timme på kvällen. Får jag slut ström i startbatteriet så kan jag koppla ihop det med förbrukningsbatteriet mha skiljerelät. Det är ett skyllermarks som kopplas till en brytare Jag har en distributionspanel för minus då det blir många kopplingar hit "sjöjord" sitter på motorn och dit är tank och påfyllning kopplad I dagsläget är batterierna Tudor Exide TR350, 80A. Dock ger dessa enbart 80% vilket är uppmätt med en starttestare av Autoexperten. Om motorn orkar starta med dessa har jag tänkt använda mig av dom i år. Nästa år tänker jag installera två Biltema 70AH AGM som förbrukning samt ett Biltema 95AH AGM för start och värmare. Om inte mina gamla Tudor håller så köper jag två stycken 70AH AGM från Biltema i år och kompletterar med 95AH nästa år då det kräver ombyggnad. Här är mitt schema och jag tar gärna emot era synpunkter! Har jag gjort något helt tokigt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juli , 2017 (redigerade) Jag saknar huvudsäkringar före huvudbrytarna, om inte på både startkretsen och förbrukarkretsen, så åtminståne på förbrukarkretsen, på samma sätt som du gjort med värmaren. Redigerad 18 Juli , 2017 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 18 Juli , 2017 Jag tycker det verkar otroligt baklänges att koppla just värmaren till startbatteriet. Startbatteriet är ju något man skiljer just för att man INTE skall tömma det med förbrukare, så annat än motorn och kanske för säkerheten nödvändig utrustning (t ex plotter och länspump) skulle jag aldrig koppla till annat än förbrukningsbatterier. Dessutom brukar startbatteri vara av en typ som inte gillar långsam urladdning som ofta just värmare ägnar sig åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 18 Juli , 2017 Jo, det kanske kan vara lite bakvänt och om jag hade haft mer och större batteribank på förbrukningssidan så hade jag inte gjort så. Värmaren drar 3A per timme och jag vill kunna köra den 2 eller 3 timmar på kvällen. Detta under förutsättning att den ens startar Det har funnits/finns en plan på att koppla ihop alla batterier för så hade nämligen förra ägaren gjort. Förut fanns också bara lampor, instrument och lanternor som förbrukare men jag vill ha kylbox (kompressor) och kunna ladda min telefon och dator. Samt en kartplotter. Jag kanske ska kalla batteriet för start/förbrukningsbatteri i skissen Om allt går åt pipan så har jag ett Exide AGM stående i båten. -J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 18 Juli , 2017 (redigerade) Utan att veta vad du har för båt, budget osv - jag rekommenderar att ordna så du har förbrukare på en förbrukningsbank (kyl, värmare, läslampor etc) och ett renodlat startbatteri. Om dina batterier varit förbruknings/startbatterier tidigare, varför inte göra dessa till en större förbrukningsbank och använda ditt Exide som startbatteri? Då får ditt Exide laddning vilket det mår bra av. Redigerad 18 Juli , 2017 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juli , 2017 4 timmar sedan, jronnblom säger: Dock ger dessa enbart 80% vilket är uppmätt med en starttestare av Autoexperten. "Starttestare" är till för att testa startbatterier, troligen har de mer kapacitet som husbatterier och kan säkert fungera ett tag till. Provar man husbatterier med en sådan testare så är de flesta i behov av nya husbatterier. De som säljer batterier brukar vara förtjusta i de där starttestarna. Du kan inte nödstarta med skiljerelät, du behöver en hjälpstartkabel eller en brytare. Värmaren tar ju inte mycket ström om du bara kör lite som du säger. Då kan den ju lika gärna ligga på husbatterierna? Låt startbatteriet vara bara till start, allt annat innebär problem förr eller senare! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 18 Juli , 2017 2 timmar sedan, Peter_K säger: Utan att veta vad du har för båt, budget osv - jag rekommenderar att ordna så du har förbrukare på en förbrukningsbank (kyl, värmare, läslampor etc) och ett renodlat startbatteri. Om dina batterier varit förbruknings/startbatterier tidigare, varför inte göra dessa till en större förbrukningsbank och använda ditt Exide som startbatteri? Då får ditt Exide laddning vilket det mår bra av. Båten är en Hallberg Rassy 26 från 1980. Den är inte moderniserad sedan dess. Budget kan nog ordnas men tid har jag däremot inte. Båten är ny för mig och jag står på en uppställningsplats och har 50 landmil tur och retur hem. Planen är att få hon i vattnet framåt helgen och sen kunna segla hem för att nästa år förbättra elsystemet med fler batterier vilket förmodligen kommer att kräva en del plastjobb. Jag hoppas kunna ligga med landström varannan natt eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 18 Juli , 2017 2 timmar sedan, bhemac säger: "Starttestare" är till för att testa startbatterier, troligen har de mer kapacitet som husbatterier och kan säkert fungera ett tag till. Provar man husbatterier med en sådan testare så är de flesta i behov av nya husbatterier. De som säljer batterier brukar vara förtjusta i de där starttestarna. Du kan inte nödstarta med skiljerelät, du behöver en hjälpstartkabel eller en brytare. När jag hämtade batterierna så var de nere på 11,9 volt och har troligen stått så väldigt länge kanske laddade förra året... Jag laddade dom upp dom och lämnade dom i 3 veckor. Då hade de gått ner till 70%. Låter lite väl högt för självurladdning tycker jag. Så jag laddade upp dom och testade dom till 336 CCA. Därefter körde jag recondläget på min CTEK och nu visar de 405 CCA. Enligt Exide ska TR350 vara på 510 CCA. De är kombinerad start/förbrukningsbatterier enligt Exide. Jag hoppas att de kan tjänstgöra under sommaren och sen byta nästa vår. Mitt AGM mår nog inte illa av att inte laddas på några veckor. Jag kommer inte att använda det utan det får åka med i fall av nöd. -J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 Juli , 2017 Jag vet visserligen inte vad för slags instrument du har till shunten, men att koppla en ledare från respektive batteris pluspol direkt till den blir kortslutning. Normalt sätter man instrumentet på dom två ledarna för att kunna mäta strömmen. Och varför startbatteriets plus är inblandad är även mer förbryllande eftersom dess ström inte går genom shunten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 18 Juli , 2017 Tanken är att få lite övervakning på startbatteriet särskilt eftersom jag har värmaren kopplat dit! Jag "fördummade" mitt diagram men det var nog en dålig ide Det är en Victron BMV-702 batterimonitor. Denna bild förklarar nog lite mera! Den mäter in och ut från förbrukningsbatteriet men bara spänningen på startbatteriet om jag fattat rätt. -J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 19 Juli , 2017 Misstänkte nog att det var något sådant, men man vet ju inte alltid riktigt nivån på frågeställarna i forumet. Ibland blir svaren därför alldeles för enkla, i andra fall skjuter dom långt över målet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 19 Juli , 2017 På 18 juli 2017 på 14:36, jronnblom säger: ... Värmaren drar 3A och jag vill kunna köra den 2 eller 3 timmar på kvällen... Då tar du 6 - 9 Ah per kväll från startbatteriet. Det kommer i och för sig inte att tömma startbatteriet, men om du stannar i samma vik flera dagar i sträck och kanske kör värmaren på dagen också om det är kallt/regnigt... Startbatteriet ska bara användas för start och behöver därför inte vara så stort, ett 70 Ah räcker. Förbrukningsbatteribanken ska däremot vara stor för att försörja allt annat. Använd det andra 70 Ah och båda 95 Ah batterierna som förbrukningsbank, och koppla värmaren dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 19 Juli , 2017 29 minuter sedan, Bjorns_snipa säger: Då tar du 6 - 9 Ah per kväll från startbatteriet. Det kommer i och för sig inte att tömma startbatteriet, men om du stannar i samma vik flera dagar i sträck och kanske kör värmaren på dagen också om det är kallt/regnigt... Startbatteriet ska bara användas för start och behöver därför inte vara så stort, ett 70 Ah räcker. Förbrukningsbatteribanken ska däremot vara stor för att försörja allt annat. Använd det andra 70 Ah och båda 95 Ah batterierna som förbrukningsbank, och koppla värmaren dit. Jepp, jag räknar med uppåt 9 Ah på en kväll. Och om jag stannar fler nätter får jag frysa Jag sover redan nu i båten och renoverar elsystem m.m. på dagarna så det går men ibland har jag önskat att man kunnat köra värmaren en timme eller så innan man somnar. Och jag vet inte ens om värmaren fungerar Tyvärr ryms inga andra batterier än de två Tudor TR350 80Ah i batterilådan. -J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 19 Juli , 2017 2 timmar sedan, jronnblom säger: Tyvärr ryms inga andra batterier än de två Tudor TR350 80Ah i batterilådan. -J En av fördelarna med AGM är att de inte behöver stå i en batterilåda. Dock är det säkrast att täcka polerna på något sätt. Så att få plats med ytterligare ett batteri är ganska lätt, om man kör med AGM. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser