Opus1 0 Postad 18 Juli , 2017 Hej! Kortfattat så självdör motorn efter upptändning/start. Detta sker inom loppet av någon sekund efter att motorn börjat spinna. Den går alltså att starta upp (även under uppstart tar den någon, två sekunder längre än vanligt innan den startar.) men självdör nästan direkt, inom 1-3 sekunder. Jag har två batterier i båten inkopplade, när jag startar upp på 1:a batteriet startar den men självdör. Startar jag den på batteri 2 så skär sig motorn och startar inte alls. Jag hade väldigt lite bensin i båten så jag fyllde upp med 20 liter men det har inte hjälpt. Jag har kollat olja, kylvätska och batterierna är full-laddade. Finns det några vanliga orsaker jag skulle kunna titta på eller uteslutningsmetoder jag kan göra? Tacksam för alla tips jag kan få! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juli , 2017 Vad menar du med att motorn skär när du försöker starta på batteri 2? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Opus1 0 Postad 18 Juli , 2017 3 minutes ago, No_jah said: Vad menar du med att motorn skär när du försöker starta på batteri 2? Den startar aldrig igång fullt ut utan låter bara väldigt dåligt, ett "skärande" ljud om man vill säga så. Alltså motorn skär sig inte i egentlig mening utan mer låter väldigt konstigt. jag tänkte att det var värt att nämna eftersom att uteslutningsmetoden leder mig till att det kan ha att göra med elen eftersom att det fungerar bättre (även om motorn självdör efter upptändning) på ena batteriet och inte alls på andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juli , 2017 Ang. batteri två så är det nog så att det batteriet inte levererar tillräckligt med ström till startmotorn, altenativt att det är dålig kontakt någonstans mellan batteriet och startmotorn. Att motorn stannar direkt efter start tycker jag låter som att det är problem med bränsletillförseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Opus1 0 Postad 18 Juli , 2017 13 minutes ago, No_jah said: Ang. batteri två så är det nog så att det batteriet inte levererar tillräckligt med ström till startmotorn, altenativt att det är dålig kontakt någonstans mellan batteriet och startmotorn. Att motorn stannar direkt efter start tycker jag låter som att det är problem med bränsletillförseln. Det var förmodligen nästan ingen besin kvar i tanken när jag försökte första gången. Sedan fyllde jag på med 20 liter. Bör inte det räcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 Juli , 2017 Jo, men även om du har fyll i bensin i tanken så kan det fortfarande vara problem med bränsletillförseln, vatten i bensinen, skräp i förgasar eller annat problem med med förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser