Searay_joppe 1 Postad 12 Juli , 2017 (redigerade) Har en searay 230 med mercruiser 5.7 Efi motor. Har haft problemet att den fått för lite soppa och dog när jag gasade fullt(med växel) så nu har jag bytt soppafilter vilket inte gjorde skillad, men även det lilla extra filtret som satt på den elektriska soppapumpen och det visade sig vara orsaken. Efter detta går båten klockrent och jag kan köra på bäst jag vill i ca 20-30 minuter. Men sen börjar den bryta tändningen och misstända TROR jag! den slår ifrån och "hostar" och "smäller" när jag försöker plana upp. Då får jag ligga och puttra i 5 knop i ca 10 min innan jag kan plana upp igen och köra på i kanske 5 minuter innan visan börjar om igen. Nu har jag bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och stift och ska ut och testa imorgon! någon som har erfarenhet av detta problem? båten har även Nautilock installerat nån gång strax efter -97 :s Redigerad 12 Juli , 2017 av Searay_joppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capten_ 10 Postad 13 Juli , 2017 Löste det sig med att byta stift och tändkablar? kolla vad förtändningen står på för grader med en stroboskoplampa? har för mig att det ska vara mellan 8-10 grader... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 Juli , 2017 När det händer så kan du ta reda på om det är bränslerelaterat eller tändningsrelaterat genom att koppla en stroboskoplampa till motorn och titta på blixtarna. Om de blixtrar oregelbundet (tändningsrelaterat) eller om de blixtrar regelbundet och följer motorns varvtal (bränslerelaterat). Det kan vara tändspolen som börjar krångla när den blivit ordentligt uppvärmd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 13 Juli , 2017 Det är inte bränslepumpen då? Har du korrekt bränsletryck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 14 Juli , 2017 (redigerade) Gör ett kompressionsprov. Efter det har du sannolikt tre alternativ: 1. Byta motor. 2. Renovera motor. 3. Pusta ut, svär lite och fortsätt leta efter felet. Jag valde alternativ ett. Svor rätt bra då också om jag minns rätt. Edit: Valde och valde... Redigerad 14 Juli , 2017 av Bildspel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Searay_joppe 1 Postad 14 Juli , 2017 Båten gick bättre efter att ha bytt kablar och fördelarlock upplever jag. Kunde köra på i ca 1 timme marchfart utan problem . Därefter började jag köra hårdare med den och hålla fullt då börjar den smälla... låter som "förgasarsmällar" har ju ingen förgasare men då vet ni kanske hur den låter. felet är inte konstant vid full gas utan kommer och går som sagt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Searay_joppe 1 Postad 14 Juli , 2017 såhär beter den sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 14 Juli , 2017 5 timmar sedan, Searay_joppe säger: Båten gick bättre efter att ha bytt kablar och fördelarlock upplever jag. Kunde köra på i ca 1 timme marchfart utan problem . Därefter började jag köra hårdare med den och hålla fullt då börjar den smälla... låter som "förgasarsmällar" har ju ingen förgasare men då vet ni kanske hur den låter. felet är inte konstant vid full gas utan kommer och går som sagt.. För mig låter det tyvärr som att kompressionen på nån cylinder inte är som den ska. Det låter som att motorn liksom puffar till...som du skriver "förgasarsmällar". Kompressionsprov är ganska kvickt gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Searay_joppe 1 Postad 19 September , 2018 Halloj! Glömde meddela att problemet löstes enkelt genom att byta tändspolen quickfix! Nu går hon som en klocka! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser