Gäst N-Å florander Postad 20 Maj , 2005 Är det någon som kan rekommendera en bra bottenfärg för 5-10 knop på Västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 20 Maj , 2005 Den billigaste... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrep 0 Postad 6 Juni , 2005 biltema har billig og bra !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Juni , 2005 Biltema säljer ingen bottenfärg i Sverige! Jag använder Hempel Mille Xtra, En ny färg från förra året som fungerar bra utan beväxning. Inte den billigaste, (848:- 2.5 L) då finns Basic som alternativ. (drive på seasea för 398:- 2.5 L) Har min båt i Björlanda Göteborg och det finns även inslag av bräckt vatten här. (nordre älvs utlopp) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 Hej! Min båt ligger på västkusten. En DC som gör drygt 40 knop. Behöver jag bottenmåla en helt ny båt eller kn ajag vänta till nästa år? Vilken bottenfärg rekommenderar ni om det behövs? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Juni , 2005 Hej Matte. Ingen polerande iallafall, då båten gör 40 kn så ska du ha en hård färg som sitter kvar, och JA du bör måla en ny båt för att inte få beväxning innan midsommar iallafall. Inte kul att en planande inte kommer upp i mer än 12-15 kn med en botten full av snäckor! En helt ny båt låter man ligga några dagar i vattnet för att kunna se var vattenlinjen ska vara, därefter lyfter man upp och börjar maska med tejp för att få en snygg linje. Sedan tvättar man bort den lilla skillnaden som har uppstått. Slipa lätt innan du börjar med 2-komp, grund. Man brukar rekommendera 3-4 lager grundfärg med roller. Avsluta sedan med 2 lager bottenfärg. Har du redan båten i sjön så är det bara att lyfta upp den igen och sätta igång! http://www.hempel.se/Internet/IneSEC.nsf/vHEMPELDOC/39B4E6648C71A5E3C1256E5B003AEBCB?OpenDocument&1 http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/antifouling/trilux_SW.asp?ComponentID=10364&SourcePageID=7539#1 Här är 2 olika för snabba båtar. Hempel hard racing xtra International trilux /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 6 Juni , 2005 Ja du brukar ju svara Biltema! Du är tydligen en större fantast än jag av Biltemas utbud. Skulle finnas rabatt kort för trogna kunder. En båt som ska ligga i på västkusten måste bottenmålas. Framåt Juli kommer inte båten att göra 40 knop med all beväxtning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 Hej! Tack för tips å svar! Någon som vet något bra ställe man kan lämna in den på i Halmstad med omnejd? Vad kostar det att bottenmåla en 20 fots DC om man lämnar in? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Juni , 2005 Halmstad, Möjligen på HSS, fråga efter Toivo isåfall. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 Hej! tack! Har du någon aning om vad det kan kosta? HSS? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Juni , 2005 Åk ut till yttre hamnen, där ligger HSS (Halmstad seglar sällskap) Brukar sitta lappar uppe om att erbjuda hjälp med båtvård (läs bottenmålning och annat) Toivo heter han som har haft butiken tidigare. Att bottenmåla en 20 fotare kostar väl runt 12-1500:- inräknat epoxy om du gör det själv. 2-komp, grundfärg. Hempel light primer 0.75 L x 3 = 600:- Bottenfärg Hempel Hard Racing Xtra. 0.75 L x 2 =700:- Plus lite maskeringstejp och eventuellt en snygg vattenlinjefärg i avvikande färg. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 6 Juni , 2005 hej! När har du tid wille?;0) eller vad kostar det att lämna in, cirkus? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Juni , 2005 Har tyvärr inget svar för en gångs skull när det gäller kostnaden för att få detta gjort av någon då jag brukar fixa det själv. Har inte heller någon tid över att hjälpa dig med detta då jag kör lastbil på veckorna. (dessutom så bor jag i Göteborg) Har dock en bekant i Halmstad som har segelbåt där. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 7 Juni , 2005 Mattias, vilken hamn ligger du i?? Om du ligger i Nissan behöver du inte tänka på det... sötvatten och då slipper du havstulpanerna...annars hör med Nissavarvet-Br Jansson tel. 035-176660 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 7 Juni , 2005 Hej! jepp, jag komer ligga i nissan, me nkmmer juh göra dagsutflykter mot båstad göteborg mm, me ndet kanske inte spelar någon roll? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 8 Juni , 2005 Tror inte det spelar någon större roll....dom fäster bara när du ligger still...och på ett par dagar händer inte något, tror jag. Vad är det för båt?? Bara kul att veta när man går upp i Nissan vilken båt som tillhör dig. Själv har jag en 22fots Catalina med VP170, ligger i Grötvik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser