lary 3 Postad 11 Juli , 2017 Hej! Jag har en Tohatsu 18 hk 2-takt från 2001. Stundtals går motorn bara på 1 cyl men emellanåt alltså på bägge. Efterhand som motorn blir varmare är perioderna med 2cylindergång längre men problemet upphör aldrig. Det ska också sägas att felet inte är nytt utan har funnits tidigare år men inte som nu när motorn alltid periodvis tappar en cylinder. Min teori är tändkabeln. Den har en kärna med koppartrådar och med enligt uppgift kol runt kärnan. Jag har under årens lopp böjt o dragit o tryckt i kabeln och därmed kanske skadat koldelen. Ett bekymmer är att tändkablarna är gjutna till tändspolen och allt måste alltså bytas och det lär väl kosta så pass mycket att jag vill veta om detta är felet. Kan jag det själv? Hoppas nån kan hjälpa med något tips. //Hälsningar Lary 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juli , 2017 Jag har upptäckt att själva "tändhattarna" emellanåt kan vara dåliga. Det finns en liten klämma inne i dessa som skall knipa om skruven eller hylsan högst upp på tändstiftet, dessa klämmor förlorar spänsten med glappkontakt som följd. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 13 Juli , 2017 Tack Georg Ohm. Jag ska kolla tändhatten innan jag gör nåt annat. Hälsn. Lary 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Juli , 2017 1 timme sedan, lary säger: Tack Georg Ohm. Jag ska kolla tändhatten innan jag gör nåt annat. Hälsn. Lary Ja du kan ju alltid börja med de lättaste och billigaste åtgärderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser