Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Rekommendera Poster

Läget är följande

Jag har en VP 205/431a (590 dokumenterade timmar) där styrbords avgasknä med tillhörande gummistos blir perfekt kylda (blir ljumna) däremot blir samma delar på babords sida väldigt heta (kan hålla handen på knät 5-10 sekunder)Kyllimporna på bägge sidor är svala/kalla.Motor temperaturen är perfekt (om inte mätaren narras)Motorn startar lätt och går jämnt, utan missljud.Tändstiften ser OK ut, möjligen går motorn något fett, skulle kanske sätta i något mjukare stift – Eller gasa hårdare J

Åtgärder jag gjort för att försöka få ordning på problemet.

Bytt impellerBytt babords avgasknä, gummistos och kyllimpa (volvo original). I samband med bytet förekom två olika packningar mellan knät och limpan, den ena sorten hade endast ett millimeterstort hål för kylkanalerna på kortsidorna, den andra sorten hade fullstora uttag. (någon som känner till varför?) – Jag valde hursomhelst de packningar som hade fullstora hål.Bytt position på slangarna från värmeväxlaren.Provar att blåsa i slangen från värmeväxlaren till kyllimpan.(upplevde inget stopp)

 

-Nu har jag kört slut på uppslag och hoppas på det finns någon här på forumet som känner igen problemet och har ett förslag på åtgärd.

DSC_0565c.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där har du felet, packningarna alltså. Du måste använda dom flödesbegränsade packningarna dvs dom med ett litet hål på kortsidorna.

Sedan kan man ju fråga varför bytte du inte på bägge sidor. Det knät torde ju vara lika dåligt som babords. Ser faktiskt ut som det är rostvatten runt skarven.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb återkoppling Gelis. 
Jag förstår att du undrar  varför jag inte bytte på bägge sidor och förklaringen är som följer.
Köpte båten i höstas och demonterade knän och kyllimpor för att få en uppfattning om status. Gjorde bedömningen att det såg rätt bra ut och nöjde mig med att ta rensa från rost. Satte dit nya packningar (med stora hål, dom gamla gick inte att se storleken på) samt monterade ihop grejerna.

Läget var alltså så att bägge sidor var rengjorda och hade nya packningar med stora hål, men det var bara babords sidan som blev varm/het. Jag köpte då nya knän och limpor till bägge sidor, men nöjde mig med att byta på den sida som blev varm/het, tänkte ta den andra i höst (ska ju ha nått kul då också)
Till dom nya grejerna fick jag med packningar med små hål, men när jag tidigare köpte packningar i samband med rengöringen fick jag packningar med stora hål... suck.
Jag monterade i alla fall dom nya grejorna med packningar med stora hål, och det blir som sagt varmt/hett.

Jag har sett att du har det bästa av omdömen  här på forumet, men jag vore ändå väldigt tacksam om du kunde utveckla resonemanget runt stora respektive små hål, innan jag plockar isär för tredje gången. - Och menar du förresten att det ska vara packningar med små hål på bägge sidorna, alltså även den som kyler nästan löjligt bra?

// Janne (förväntansfull "landkrabba")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten tar den lättaste/kortaste vägen om det inte finns motstånd. Med fullflödespackningar, dom som du monterade, så åker nästan allt vatten ut på ena sidan av motorn och det blir väldigt lite kvar åt andra sidan.

När man använder flödesbegränsade packningar så blir det ett visst motstånd och vattnet fördelas jämnare mellan sidorna.

Vill höja ett varningens finger när du ska montera packningarna, kolla att dom passar så att det verkligen tätar mellan kylkanaler och avgaskanal. Jag råkade ut för att packningarna var förskjutna vilket ledde till vatteninträngning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis, tack för ditt engagemang!
Jag har dessutom varit i kontakt med Marinexpress, som var inne på samma spår som du. Där fick jag också reda på att packningarna med stora hål var avsedda för motorer utan värmeväxlare, så det råder ingen tvekan om att jag har monterat dit fel packningar. Jag passade samtidigt på  att beställa nya packningar och det känns som att jag kan se framtiden an med tillförsikt.

 

Åter igen, tack för ditt engagemang.

Mvh

Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

Som tur är finns det saker som fungerar utan att man begriper varför.
Efter att ha bytt packningar till de med små hål på kortsidorna fungerar kylningen perfekt :)
Har haft en del funderingar runt mottryck mm men inget känns troligt... men fungerar gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...