Morran_utter_d55 3 Postad 11 Juli , 2017 Jag har en uttern med en mercruiser 3.0 från 2009 osm jag just köpt. Den är körd ca 200h (150 av mig utan problem, förutom att man får gnaga lite när den är varm för att den skall starta, enl uppgift för att dom är snålställda) Allting funkade fint igår och jag stängde av motorn som vanligt. När jag en stund senare vred på tändningen pep det som det skulle men ingen startmotor, inte ens ett klick. Just då verkade det vara en vettig sak att göra ... så jag öppnade motorhuven och tryckte på knappen till 50A säkringen som sitter höst upp på motorn. Nu piper det inte ens!!! Jag har mätt spänningen på båda "sidor" om den och det är 12,nånting volt så det borde inte vara batteriet eller just denna säkring. Det konstiga är att den ju gick finfint tills jag stängde av men nu är HELT dör(powertrim och radio funkar dock). Jag hittade en del andra säkringar men dom var hela. Har dock inte kunnat kolla sockerbiten vid startmotorn, men den borde väl inte döda hela klabbet? Jag hittade en skum säkring längst bak som hade två röda pluppar man kunde se, men är osäker på ifall detta är en säkring eller inte. Så, nån med lite mer erfarenhet av motorbåtar, är detta vanligt? Vad kan ha hänt? Mvh /Morran med besättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 545 Postad 11 Juli , 2017 Har du en sockerbit vid startmotorn??!! Du får systematiskt mäta dig fram till var det finns spänning och var det inte finns det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 822 Postad 11 Juli , 2017 (redigerade) "Tolv-nånting"... Mät ordentligt, bara "någon" volts skillnad kan vara skillnaden mellan fulladdat och tomt batteri. Kolla även att polskorna, alltså batteriets anslutningar (inte Polens kvinnliga medborgare..) är ordentligt fastskruvade i batteriets poler utan oxid, samt likadant på "huvudströmbrytarens" anslutningar och likadant på minsussidan. Vis av erfarenhet vet jag att bara en liten glappkontakt kan ge ström och spänning till en hel del funktioner ombord, men då startmotorn skall dras runt med kanske 100A räcker denna bristfälliga anslutning inte till. Redigerad 11 Juli , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 11 Juli , 2017 Du har säkert kollat men i alla fall, står gasreglaget i friläge? Jag har ett elektroniskt reglage och står det i fel läge händer det ingenting när nyckeln vrids Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 11 Juli , 2017 12 timmar sedan, Morran_utter_d55 säger: ... så jag öppnade motorhuven och tryckte på knappen till 50A säkringen som sitter höst upp på motorn. Nu piper det inte ens!!! Jag har mätt spänningen på båda "sidor" om den och det är 12,nånting volt så det borde inte vara batteriet eller just denna säkring. Menar du det du skriver? Att du tryckte på säkringsknappen och nu har du 12V på båda sidor om den? I så fall har du ett fel där, en hel säkring ska inte ha någon spänning över sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 822 Postad 12 Juli , 2017 7 timmar sedan, Tomas99 säger: Menar du det du skriver? Att du tryckte på säkringsknappen och nu har du 12V på båda sidor om den? I så fall har du ett fel där, en hel säkring ska inte ha någon spänning över sig... Jag tror ts menar + 12 volt på varje sida, med minus i en annan punkt. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 12 Juli , 2017 Såklart. Tänkte inte på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 12 Juli , 2017 Dödmansgreppet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser