RikardKrantz 0 Postad 10 Juli , 2017 Hej. Tar gärna emot tips för felsökning av min motor. Köpte båten sent förra hösten (min första inombordare), körde några gånger innan vinterförvaring hos marina. I vår har jag bytt drivknutbälg, avgasbälg. (dvs drev loss), fyllt på marinfet via nippel i skölden. Bytt impeller, och pga åtkomlighet lossade jag hela vattenpumpen. Bytte även "multirem?" när det ändå var löst. Kort provstart hemma med spolmuff före sjösättning, inget konstigt märktes av. Dags för premiärtur, och nu var något galet. Så här betedde den sig inte i höstas. Motorn går extremt konstigt. i 5 knop är det som den varvar upp och släpper, och i cykler. Vid högre hastighet märks inte riktigt samma sak, men den är "seg" som när något går trögt typ. Har även ett tjutande ljud som också går i cykler. Någon som har en idé? Är det något enkelt kanske jag kan fixa det själv, annars blir det att lämna in eländet lagom till semestern och säsongen... Slängde upp en video här (ca 12 Mb):http://ciceronic.se/penta/50gxi-e_20170709.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Risset 0 Postad 11 Juli , 2017 Hej Det troliga är att det är någon av bränslepumparna som har lagt av antingen hög eller lågtryckspumpen, går att byta själv men lite bökigt är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardKrantz 0 Postad 12 Juli , 2017 Tack för tipset! Finns det något sätt att testa för att vara säker på att det är bränslepump som strular? De kostar en del + knöligt jobb, då vill jag ju vara säker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 12 Juli , 2017 Jag tycker det låter som pumpen suger luft. Jag tycker du ska skaffa en bränsletrycksmätare. Den är väldigt användbar vid felsökning, och enkel att använda. Man behöver inte koppla isär någonstans, utan bara koppla på den på nipplarna. Hansen Marine har en bra modell. Ibland är trycket för högt, och då ligger felet troligen i tryckregulatorn. Där sitter en sil som ibland sätts igen av partiklar från pumparna. Enligt Volvo Penta ska man ta bort silen. För att få tryck på packningen ska man ersätta silen med ett E-clip. Annars kan man peta bort silduken och sätta tillbaks silen utan duk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardKrantz 0 Postad 19 Juli , 2017 Stort tack för guidningen! Efter lite googlade kring bränslepumpen klarnade bilden. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem på Penta. Bakgrunden är att det är målat på insidan av bränslepumpen, och den mängd etanol som numera finns i bensinen löser upp färgen. Sedan sätter färgskräpet igen pumpen. Ny pump monterad (uppdaterad version), båten går perfekt igen. Hittade väldigt bra guide på Youtube, han har även videos hur man renoverar den gamla pumpen (fast det gav jag mig inte på): Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser