Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Evensteven

290 Sp långt eller kort nav?

Rekommendera Poster

Hej,

nu har jag forskat runt på olika forum och i instruktionsböcker osv. Jag har tappat propellern på mitt 290sp drev och letar därför efter en ny alt begagnad. Jag lyckas inte reda ut detta med long / short hub, navlängd. När jag mätte var axeln ca 110mm plus den gängade delen, ihop ca 130 mm. Det fick jag till långt nav. Frid o fröjd, då kan man börja leta.kollade sedan i mina papper och jag har en utväxling på 2,15:1, och läser man exempelvis champangelady så står följande: 

OBS! Drev 290B med utväxling 1,61:1 skiljer sig från drev 290D med utväxling 2,15:1. Skillnaden består i att propellrarna har långt och kort nav. Se bild. 

ordföljden här tycker jag förslår att jag har kort nav....

finns här någon som vet hur det ligger till? Vore mycket tacksam för lite hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är axeln 130 mm så är det långt nav, kort nav är 100 mm. Nu går det att montera en propeller med kort nav på en axel för långt nav med hjälp av en distans som finns att köpa. Dock så går det, av förklarliga skäl, inte att göra tvärtom.

Vet du vad det ska vara för storlek (diameter x stigning) på propellern?

Vad är det för motor?

Varför tappade du propellern, det är i princip omöjligt om det var rätt monterat

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för svaret.

det var en 15/17 prop. Jag vet inte varför jag tappade den, har precis köpt båten och missade att kolla propellern, den "såg" bra ut. Motorn är en vp 250a, efterföljare till aq151, B23.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Propelleraxeln är lika lång på alla drev. Du väljer lång eller kort kon beroende på vilken propeller du ska montera.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...