linans 0 Postad 10 Juli , 2017 Hejsan. Började lukta bränt om min mercruicer 3.0 1990. Upptäckte att sladden som går från laddningsregulatorn till batteriet(tror jag det är) hade blivit varm så plasten smält. Voltmätaren stod på max 16 volt när jag varvade motorn. Är det laddregulatorn som gett upp och ger för mycket ström?? Mvh Anders. Funkar det att nypa av den och köra utan laddning tills jag köpt en ny? Mvh anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juli , 2017 Om det nu är den kabeln du tror att det är, är detta båtens viktigaste kabel. Jag skulle tro att du har någonting efter anslutningen till denna kabel som drar väldigt mycket ström. Kansken en liten kortslutning? Det är inte den höga spänningen som bränner kablar, det är att det går en alltför hög stöm i kablen som den inte är ämnad för som smälter isoleringen. Alla kablar har alltid ett litet motstånd, det blir förluster i form av värme, om kablen är för klen i förhållnade till strömmen blir den varm och isolerningen smälter eller börjar brinna. Klart att du kan klippa kabeln, men du kan bara köra motorn så länge som det det finns laddning i batteriet, när den tar slut får tändsystemet ingen försörjning och du blir liggnades på det absolut sämsta stället i en trång farled, eller drivandes mot klipporna... Så gör inte det, klipp alltså inte kabeln, lös problenet istället, ta reda på had det är som drar så in i helskotta mycket ström, kortis? Sedan har väl dessutom batteriet kokat torrt med den laddningsspänningen, så kolla det också! kanske du måste köpa nytt batteri..!? Och därför inte klippa kabeln...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 11 Juli , 2017 Men om spänningen är så hög så borde det inte vara kortis, kortis drar ju ner spänningen! Tror dock även jag att det trots allt är en kortis som drar upp strömmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linans 0 Postad 11 Juli , 2017 Vad tror ni om laddningsregulatorn då? Är den trasig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juli , 2017 1 timme sedan, linans säger: Vad tror ni om laddningsregulatorn då? Är den trasig? Kommer den efter den smälta kabeln? I så fall kan det vara en mindre (eller större) kortslutning i denna, så att det löper en för stor ström genom densamma. Hur ser föresten regulatorns minuskabel ut? Hoppas att generatorns lindningar och dioder har klarat sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zebra 5 Postad 11 Juli , 2017 Om spänningen är 16 volt är det troligen regulatorn som är problemet. Vanliga bly battrier klara max 14,7 V. Om spänningen är högre förstörs batterierna. Troligtvis brinner åxå laddkabelen i detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 12 Juli , 2017 Skulle lägga min cent på dålig jord. Testa och ta EN startkablar från jordpunkten på motorn till minus på batteriet och se om det blir någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser