j0mpa 1 Postad 10 Juli , 2017 Tjenare igen, jag behöver verkligen er hjälp innan jag välter motorn i sjön! Motorn startar klockrent och går bra på tomgång men direkt man lägger i växeln och ger på gas så vill den dö, lägger man på choke så går den lite bättre, verkar precis som att den ej får soppa. Jag har gjort rent förgasaren x antal gånger och köpt renoveringssats ny soppapump nya soppaslangar ny blåsa nya kopplingar nya stift fick även tips att den undre och övre packboxarna i motorn kan läcka så även dessa två är bytta. Kollat alla slangar och kopplingar så den ej drar tjuvluft finns bara fasta munstycken på min förgasare, går ej annorlundare om jag tar av kåpan. Bra komp med fräscha kolvar och ringar Körd men ny soppa. vad mer kan jag kolla? Börjar ledsna på dehär nu! är en Johnson 25hk 2 cylindrig från 1997 snälla hjälp mig innan jag gnuggar bort allt mitt hår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 11 Juli , 2017 Är det verkligen ingen som har några tips på vad felet kan vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 13 Juli , 2017 Om den går bättre med choken kan det då möjligtvis vara en inställningsfråga på förgasaren? Låter som detta fel skulle kunna tänkas vara bränslerelaterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 16 Juli , 2017 Ja absolut, det är bara fasta munstycken på förgasaren! Kollade på munstycket till högdragen, tänkte byta till en storlek större, original är 51d, men det sitter ett 54d i nu, är motorn trimmad? Konverterad till 30? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 16 Juli , 2017 Är nivån på flottören rätt inställd? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 16 Juli , 2017 Inställd hur? Kan väl bara sitta på ett sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Juli , 2017 (redigerade) Spruta in en liten mängd bensin i förgasaren samtidigt som du drar på. Svarar den bättre då, om än för en kort stund är det bränslebrist. Du kan testa att koppla bort primerventilen genom att plugga slangarna. om problemet skulle vara det motsatta, dvs för mkt bränsle. En otät nålventil ger samma fenomen. - Luktar det bensin runt motorn? - Hur ser stiften ut? Redigerad 17 Juli , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 17 Juli , 2017 12 timmar sedan, j0mpa säger: Inställd hur? Kan väl bara sitta på ett sätt? Flottörnivån går att justera, oftast genom att böja den tunga som påverkar nålventilen. Läget är kritiskt för att få rätt nivå på mängden bränsle i flottörhuset och därmed den mängd bränsle som sugs med vid gaspådrag. Måttet finns angivet i verkstadshandboken till resp. motor. Men ett riktvärde brukar vara att hålla förgasaren upp och ned och se till att flottören när den vilar mot nålventilen är parallell med kanten. För några veckor sedan här på MG var det någon som hade lyckats sätta tillbaks flottören upp och ned efter förgasarrengöring, så allt är möjligt och bör kollas. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser