Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
j0mpa

Johnson 25hk problem

Rekommendera Poster

Tjenare igen, jag behöver verkligen er hjälp innan jag välter motorn i sjön! 

 

Motorn startar klockrent och går bra på tomgång men direkt man lägger i växeln och ger på gas så vill den dö, lägger man på choke så går den lite bättre, verkar precis som att den ej får soppa. 

 

Jag har gjort rent förgasaren x antal gånger och köpt renoveringssats

ny soppapump

nya soppaslangar

ny blåsa

nya kopplingar

nya stift

fick även tips att den undre och övre packboxarna i motorn kan läcka så även dessa två är bytta. 

Kollat alla slangar och kopplingar så den ej drar tjuvluft

finns bara fasta munstycken på min förgasare,  går ej annorlundare om jag tar av kåpan. 

Bra komp med fräscha kolvar och ringar

 

Körd men ny soppa.

 

vad mer kan jag kolla? Börjar ledsna på dehär nu!

 

är en Johnson 25hk 2 cylindrig från 1997

 

snälla hjälp mig innan jag gnuggar bort allt mitt hår :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har några tips på vad felet kan vara??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den går bättre med choken kan det då möjligtvis vara en inställningsfråga på förgasaren? Låter som detta fel skulle kunna tänkas vara bränslerelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut, det är bara fasta munstycken på förgasaren! Kollade på munstycket till högdragen,  tänkte byta till en storlek större, original är 51d, men det sitter ett 54d i nu, är motorn trimmad? Konverterad till 30?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nivån på flottören rätt inställd?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inställd hur? Kan väl bara sitta på ett sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spruta in en liten mängd bensin i förgasaren samtidigt som du drar på. 
Svarar den bättre då, om än för en kort stund är det bränslebrist.

Du kan testa att koppla bort primerventilen genom att plugga slangarna. om problemet skulle vara det motsatta, dvs för mkt bränsle. En otät nålventil ger samma fenomen.

  

- Luktar det bensin runt motorn? 

- Hur ser stiften ut? 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, j0mpa säger:

Inställd hur? Kan väl bara sitta på ett sätt?

Flottörnivån går att justera, oftast genom att böja den tunga som påverkar nålventilen. Läget är kritiskt för att få rätt nivå på mängden bränsle i flottörhuset och därmed den mängd bränsle som sugs med vid gaspådrag. Måttet finns angivet i verkstadshandboken till resp. motor. Men ett riktvärde brukar vara att hålla förgasaren upp och ned och se till att flottören när den vilar mot nålventilen är parallell med kanten. 

För några veckor sedan här på MG var det någon som hade lyckats sätta tillbaks flottören upp och ned efter förgasarrengöring, så allt är möjligt och bör kollas.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...