Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
AlbanS

Backslag problem

Rekommendera Poster

Jag var ute med båten och helt plötsligt så kunde jag inte köra framåt, det gick bara att backa. Det hände 2-3 ggr tidigare samma dag men efter några försök så kunde jag köra framåt och sen till slut så gick det inte alls. Först trodde jag att det var nåt fel med vajen, men det visade sig att felet var i backslaget.

Det tog oss nästa en hel dag att plocka isär och lyfta ut backslaget. Vad jag kan se så verkar det vara: Hurth HBW 20- (antar att det finns nåt mer efter 20- men helt omöjligt att se).

Jag har öppnat den och vet inte riktigt vad jag ska kolla, allt ser OK ut.

Jag undrar om det är någon som kan ge mig lite tips vad som behöver bytas, och framförallt var kan man köpa reservdelar till den här modellen?

Har läst om att den kanske kan vara de här brickorna som sitter mellan som är slittna men hur kan man se om det är dessa?

Skulle vara mycket tacksam om någon kan ge mig lite råd, eller om ni vet vart man kan vända sig (någon som reparera Backslag i Skåne).

Mvh

/Alban 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade vad som är felet, en slags bricka (Thrust washer) som är sliten och måste bytas ut.

Nu gäller det bara att hitta en sådan, vill helst inte beställa hela kittet som kostar runt 6000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...