raol 2 369 Postad 9 Juli , 2017 Jag är lite nyfiken. Har bara seglat med rorkult. Hur många varv behöver man typiskt sett vrida på ratten på en segelbåt med rattstyrning? Det känns lite knepigt att inte veta roderpositionen, tycker jag. Hur löser man det? Idealiskt skulle väl fullt roderutslag vara ca 175 graders vridning på ratten, så man skulle kunna ha markeringar bakom för att indikera utslag, men jag gissar att det sällan eller aldrig är så. Om det krävs flera varv för fullt utslag, blir det inte väldigt jobbigt att ge fullt utslag snabbt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Juli , 2017 Jag har för mig att jag har ca 3,5 varv från dikt SB till dikt BB. Att veta hur rodret står är inte mycket märkvärdigare än på en båt med rorkult. Det märker man snabbt och är naturligtvis en vanesak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 9 Juli , 2017 Cirka ett (1) rattvarv från dikt styrbord till dikt babord på min båt. Har roderlägesindikator i autopilotens display. Tittar aldrig på den under segling. Däremot är indikatorn värdefull ibland vid manövrer i låg fart i hamn tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 10 Juli , 2017 Vi har knappt 3 varv. Har en markering på ratten för mittenläget. Varje gång vi lägger ut så vrider jag ratten till ett endläge och tillbaka 1.5 varv. Då vet jag att rodret står rakt. Jag har ingen roderlägesindikator. Saknade en i början men man lär sig. Enda gångerna det är svårt är om det blir stressigt i hamn och det är trångt. Då får man hålla reda lite på hur rodret står eftersom det inte känns så tydligt. Men som sagt, man lär sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Juli , 2017 Jag har två varv mellan ändlägena, så det är samma som att fråga hur långt är ett snöre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Juli , 2017 4,5 varv, hydraulstyrning, motorbåt. Dubbla styrplatser, så det hälper inte att markera på ratten, då det ändras mittläget ändras om man vevar på den andra ratten, rattpumparna är liksom frikopplade från varandra. Jag har ingen indikator. Det finns en enkare typ at indikator som man monterar i rattcentrum, någon som har en sådan och kan berätta hur den funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juli , 2017 1,5 varv. Eftersom förra båten hade rorkult blev jag tvungen att köpa en roderindikator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 11 Juli , 2017 Den optimala utväxlingen torde vara den minsta man kan bekvämt hantera för given rodertyp/båttyp. Min tidigare båt hade 1.5 varv mellan ändlägena men spad-rodret var extremt balanserat. Ett starkt balanserat roder skriker efter en roderindikator då det annars är svårt att avgöra hur bra segelbalans du har. Min nuvarande båt har ett obalanserat roder på egen skegg och vore tung att hantera om inte bang-bang (varv mellan ändlägena) vore 2.5 varv. Hon behöver knappast en roderindikator under segel men vid hamnmanövrar upplever jag den som fördel. På längre motvindslegg trimmas segelsättningen för att minimera roderutslaget då roderindikatorn enligt min mening är nyttig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisseH 0 Postad 15 Juli , 2017 Även jag har ca 1.5 varv från ändläge till ändläge. Har märkt ut mittläget med svart tejp. Dessutom har jag tejpmärkningar på ratten för +/-5 och +/-10 graders roderutslag, grön tejp för styrbords och röd för babords rodervinklar. Då kan man även på en rattbåt med balanserat roder få en uppfattning om rodervinkeln på kryssen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 23 Juli , 2017 (redigerade) Knappt 1,5 från fullt till fullt på X35an. Ett litet snöre på ratten markerar mittläge. Praktiskt att veta när rodret står rakt när en ska lägga ut efter att ha legat stilla och används mycket för att jag som stortrimmer ska veta hur mycket rodertryck det är när vi kappseglar. Det mesta jag varit med om var skutan jag seglade som ung, 18 varv vill jag minnas att hydraulstyrningen hade dikt SB till dikt BB. När den revs ut till förmån för kättingbaserat system efter orginalmodell blev det 3,5 varv! Redigerad 23 Juli , 2017 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 23 Juli , 2017 Antalet varv varierar stort alltså. Trodde det fanns en viss "standard", och att kraften reglerades med hjälp av rattstorlek i stället. En del båtar har ju rattar som mindre pariserhjul... Nu kom jag på att jag faktiskt styrde Kvartsita under några timmar (under kaptenens överinseende) när vi var ute på tur i åttonde klass. Men jag kan inte minnas hur stor utväxling det var på styrningen. Jag hade, som jag minns det, i uppgift att hålla rakt nordlig kurs och det gjorde jag. Inga större roderutslag krävdes... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Juli , 2017 Jag avnotifierar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2017 3 timmar sedan, raol säger: Antalet varv varierar stort alltså. Trodde det fanns en viss "standard", och att kraften reglerades med hjälp av rattstorlek i stället. En del båtar har ju rattar som mindre pariserhjul... Nu kom jag på att jag faktiskt styrde Kvartsita under några timmar (under kaptenens överinseende) Är du säker på att han var kapten!? Jag var "hoppilandkalle" på färjan Ägir, ett par sommrar. Ägir gick mellan Gravarne och Smögen. Hon hade styrhytten på fördäck och kättingstyrning som gick i rör akteröver till rodret. Mycket dögång i kättingen. Det var ingen sinekur att styra den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser