Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Robinjaha

Yamaha 30DEOL

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

För några veckor sedan fyndade jag en Yamaha 30D från 1987 motor med reglage för inga pengar alls.

Tidigare ägaren visste inte när den senast varit medkörd men gissade på 6-7år.

 

Orsaken till att han sålde den billigt var att han hade så många projekt själv och så var den defekt då han påstår att drevet ej är tätt.

Jag köpte genast nya packningar till oljepskruvarna(fyll och nivå) samt impeller och impellerhus då dessa såg väldigt trötta ut. (Bultarna till drevet kom väldigt lätt loss. Hurra!) Inga andra defekter syntes på detta drev.

 

Jag rengjorde skvallerstrålsröret då det var fast med kalk och smuts. Även förgasarna är rengjorda 2 ggr med en knappnål samt tryckluft plus alla bränsleslangar är utbytta då dessa sprack och var stenhårda.

 

Blandskruvarna är nollställda med 1.5varvs grundinställning och nu 2.5 var för att gå bra.

Tändstiften är bytta till rekommenderade NGK BR7HS-10.

 

Detta är då lite bakgrundsinfo nu till bekymmrena.

1. Motorn har plötsligt börjat larma (med pipljud från reglaget) och med röda lampan på utombordaren.

jag fyllde upp autoluben till strax över halva när jag provkörde snurran första gången och har kört 3ggr med ca 5minuters turer och den har gått bra tills nu.

den har även börjat ryka galet på tomgång.(jag har blandat olja i bränsletanken (gammal plåttank röd yamaha ca 20-25L)).

Varför gör den såhär??

 

2.Backen går ej att få i, det låter som att den tuggar kuggar som en galning då man lägger i full back.

Jag har försökt att justera på växellänkaget på riggen utan något bättre resultat ca 5-10mm liiite bättre har den blivit men den går ej i växel.

Sätter man i växel på växelföraren på snurran så går det ej att snurra propellern då den är i backläget.

 

Kan backdrevet vara slut men inget annat i drevet? Eller är detta bara en injusteringsfråga och hur justerar man bäst gas/växelvajrar?

Från neutralläge och ser till att dessa går max ut då man manövrerar?

 

 

Puust detta blev väldigt långt, hoppas någon vill förbarma sig över mig med dessa bekymmer.

Ha det gott, häj!

 

 

IMG_20170709_145231_resized_20170709_064854890.jpg

IMG_20170709_155018_resized_20170709_064856065.jpg

IMG_20170703_155636_resized_20170709_064856417.jpg

IMG_20170709_145247_resized_20170709_064856883.jpg

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har drevetbörjat läcka olja och jag har funnit boven! 

Damasken som sitter på växelföraren var defekt. Jag har även justerat ut växelstaget för att försöka få i backen bättre, det visade sig att man ska skruva växelstaget kortare för att försöka få i backen.

 

Nu väntar jag på ny damask så ska det justeras vidare.

 

Pipljudet från utombordaren tror jag att kan vara problem i kontakten mellan utombordaren och reglaget. När jag svänger på ratten så får jag fram pipljudet på ett visst ställe.

 

Kan det möjligtvis vara avbrott på kabeln som gör att utombordaren tror att oljenivågivaren saknas??

 

Givaren är rengjord och testad och den fungerar bra. Kanske man borde börja med kontaktspray först och se om det löser pipet??

 

En annan fundering. På växelföraren finns en liten pigg. Det ser ut som den har gått rakt igenom växelföraren. Ska denna pigg hålla brickan på plats mot damasken eller vad har den för funktion??  Bara halva verkar finnas kvar..

 

 

IMG_20170718_185643_resized_20170718_071029969.jpg

IMG_20170718_185400_resized_20170718_071030203.jpg

IMG_20170718_183148_resized_20170718_071030405.jpg

IMG_20170718_171259_resized_20170718_071030768.jpg

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering för de nyfikna.

pipljudet slutade då jag tog upp kontakten mellan 703reglaget och motorn och sprayade in siliconspray.

 

Problemet med att jag ej fick i backen då jag ändrade på reglaget var den mänskliga faktorn som felade (d.v.s jag själv...).

 

När jag skruvade ner drevet från riggen så skruvade jag upp den stora mässingsmuttern på växelföraren och visste inte att det spelade roll hur man satte tillbaka ihop drev och rigg när man var klar (växelposition på drev samt rigg).

 

Tydligen finns det gängor på ovan och nedansidan där man skruvar ihop växelföraren på riggens baksida. Nu är allt injusterat och fungerar klockrent. Förbaskat bra känsla då man kommer på felet själv och får det reparerat.

 

för övrigt så piggen på växelföraren saknar ena sidan och ska holla en bricka på plats men den kör jagnutan i hopp om att vara snål på en gammal utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...