Robinjaha 7 Postad 9 Juli , 2017 (redigerade) Hej, För några veckor sedan fyndade jag en Yamaha 30D från 1987 motor med reglage för inga pengar alls. Tidigare ägaren visste inte när den senast varit medkörd men gissade på 6-7år. Orsaken till att han sålde den billigt var att han hade så många projekt själv och så var den defekt då han påstår att drevet ej är tätt. Jag köpte genast nya packningar till oljepskruvarna(fyll och nivå) samt impeller och impellerhus då dessa såg väldigt trötta ut. (Bultarna till drevet kom väldigt lätt loss. Hurra!) Inga andra defekter syntes på detta drev. Jag rengjorde skvallerstrålsröret då det var fast med kalk och smuts. Även förgasarna är rengjorda 2 ggr med en knappnål samt tryckluft plus alla bränsleslangar är utbytta då dessa sprack och var stenhårda. Blandskruvarna är nollställda med 1.5varvs grundinställning och nu 2.5 var för att gå bra. Tändstiften är bytta till rekommenderade NGK BR7HS-10. Detta är då lite bakgrundsinfo nu till bekymmrena. 1. Motorn har plötsligt börjat larma (med pipljud från reglaget) och med röda lampan på utombordaren. jag fyllde upp autoluben till strax över halva när jag provkörde snurran första gången och har kört 3ggr med ca 5minuters turer och den har gått bra tills nu. den har även börjat ryka galet på tomgång.(jag har blandat olja i bränsletanken (gammal plåttank röd yamaha ca 20-25L)). Varför gör den såhär?? 2.Backen går ej att få i, det låter som att den tuggar kuggar som en galning då man lägger i full back. Jag har försökt att justera på växellänkaget på riggen utan något bättre resultat ca 5-10mm liiite bättre har den blivit men den går ej i växel. Sätter man i växel på växelföraren på snurran så går det ej att snurra propellern då den är i backläget. Kan backdrevet vara slut men inget annat i drevet? Eller är detta bara en injusteringsfråga och hur justerar man bäst gas/växelvajrar? Från neutralläge och ser till att dessa går max ut då man manövrerar? Puust detta blev väldigt långt, hoppas någon vill förbarma sig över mig med dessa bekymmer. Ha det gott, häj! Redigerad 9 Juli , 2017 av Robinjaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 18 Juli , 2017 (redigerade) Nu har drevetbörjat läcka olja och jag har funnit boven! Damasken som sitter på växelföraren var defekt. Jag har även justerat ut växelstaget för att försöka få i backen bättre, det visade sig att man ska skruva växelstaget kortare för att försöka få i backen. Nu väntar jag på ny damask så ska det justeras vidare. Pipljudet från utombordaren tror jag att kan vara problem i kontakten mellan utombordaren och reglaget. När jag svänger på ratten så får jag fram pipljudet på ett visst ställe. Kan det möjligtvis vara avbrott på kabeln som gör att utombordaren tror att oljenivågivaren saknas?? Givaren är rengjord och testad och den fungerar bra. Kanske man borde börja med kontaktspray först och se om det löser pipet?? En annan fundering. På växelföraren finns en liten pigg. Det ser ut som den har gått rakt igenom växelföraren. Ska denna pigg hålla brickan på plats mot damasken eller vad har den för funktion?? Bara halva verkar finnas kvar.. Redigerad 18 Juli , 2017 av Robinjaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 25 Juli , 2017 Uppdatering för de nyfikna. pipljudet slutade då jag tog upp kontakten mellan 703reglaget och motorn och sprayade in siliconspray. Problemet med att jag ej fick i backen då jag ändrade på reglaget var den mänskliga faktorn som felade (d.v.s jag själv...). När jag skruvade ner drevet från riggen så skruvade jag upp den stora mässingsmuttern på växelföraren och visste inte att det spelade roll hur man satte tillbaka ihop drev och rigg när man var klar (växelposition på drev samt rigg). Tydligen finns det gängor på ovan och nedansidan där man skruvar ihop växelföraren på riggens baksida. Nu är allt injusterat och fungerar klockrent. Förbaskat bra känsla då man kommer på felet själv och får det reparerat. för övrigt så piggen på växelföraren saknar ena sidan och ska holla en bricka på plats men den kör jagnutan i hopp om att vara snål på en gammal utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser