Larsakelarsson 32 Postad 9 Juli , 2017 Häromdagen kokte min motor efter någon timmes färd. Saltvattendelen verkar funka, det puttrar ut kylvatten som vanligt från avgasröret. Fyllde på c:a 1,5 liter sötvatten i plasttanken över motorn och motorerade hem. Demonterade termostaten och testade i varmvatten och den öppnade vid 80-90 grader. Demonterade gavlarna på värmeväxlaren och rensade alla kanalerna, bara en var igenkalkad. Cirkulationspumpen är svårare att demontera och den kan ju vara defekt eller blockerad... Återmonterade allt och startade motorn. Nästan omedelbart bubblade det från locket på plasttanken och det slutade inte. Kan det vara kylkanalerna i motorblock- eller -lock som rostat sönder så avgaserna kommer in i kylsystemet? Tacksam för kloka synpunkter och för tips om fortsatt felsökning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 9 Juli , 2017 Nu vet jag inte exakt hur din fungerar, men jag hade en md17. Det var cirkulationspumpen. På min såg man det genom att det längst upp i plastbehållafen var en liten skvallerstråle med vatten som rinner tillbaka i behållaren och bär cirkulationspumpen inte fungerade, så kom det ingen vattenstråle där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
appelis 1 Postad 9 Juli , 2017 Bubblandet låter mest som luft i kylvattenslangarna och att pumpen fungerar. Det kan vara lite bökigt att få ur, men inget konstigt om det varit för lite kylvätska. Min pump går när man slår till tändningen, låta den gå och klämma lite på slangarna och böja för att hjälpa luften ner ur krökar fram till expansionskärlet brukar hjälpa. Nästa eller kanske första steget är att ta reda på vart vattnet tagit vägen. Ofta finns det vita/gröna beläggningar där det läckt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 9 Juli , 2017 Tack Kjellman. Min pump drivs tillsammans med generatorn av samma rem och snurrar bara när motorn snurrar. Inget skvallerrör såvitt jag kan se, bara från Y-ventilen på saltvattensidan där det kom ut lite vatten när motorn kokte. Tack appelis. Men det bubblar och ryker lite fast motorn ännu inte hunnit bli varm. Och om det bubblar ut luft borde nivån i plastburken sjunka efterhand men det tyckte jag inte att den gjorde. Vattnet rann över från plastburkens lock som har en övertrycksventil och ner i motorbädden. En kompis tipsade om att ta bort termostaten tillfälligt för att då öka upp vattencirkulationen bättre och lättare bli av med ev. luft i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juli , 2017 Jag sätter min peng på sönderostade tätningsytor på topp mellan cylinder och vattenkanaler, ganska smal yta som orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
appelis 1 Postad 9 Juli , 2017 Ryker lite låter onekligen mer som avgaser än luftbubblor. Sönderrostat låter mer troligt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 10 Juli , 2017 Det lutar ju åt att toppen eller packningen hälsat hem, tyvärr. Jag tror inte det var luft som bbblade ut ur expansionskärlet, troligare är av att det är avgaser. Av med topparna och felsök. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 10 Juli , 2017 Tack Bosse o Pentax Tror att ni dessvärre har rätt. Demonterade termostaten o fyllde på vatten i plasttanken och startade men det blev samma resultat, avgasrök från tanken och bubblande vatten... I våras demonterades spridarna och lämnades för kontroll och dessa återmonterade jag strax för sjösättningen. Det är ju lite trångt (Comfort 32 med motorn i en trång 'tunnel' under sittbrunnsdurken) så det blev demontering av diverse rör mm för kylningen i samband med detta. Kan spridarna kommit fel så det påverkar kylkanalerna i toppen? Skulle kanske gjort som Mackey m fl och bytt motor i vintras... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 12 Juli , 2017 Tror inte att monteringen av spridarna kan ha orsakat det problemet. Det är nog bara att byta toppar. Skulle köpt två beg. toppar och tuffat vidare med MD11 om jag varit som du. Lite bök att byta, men går rätt fort ändå. Finns verkstadshandbok på nätet, som är lätt att följa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 12 Juli , 2017 Du skriver att spridarna varit ur och återmonterats. Spridarna monteras i mässinghylsor som tätar mot kylvattnet. Om spridarna suttit "som berget" kan en hylsa rört sig (och nu slutat vara tät). Tycker dock att det borde påverka motorn funktion och märkas på andra sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 12 Juli , 2017 Tack Leonardo o Mats mfl Ingenting märktes efter att spridarna återmonterats. Visst satt dom som berget men återmonteringen efter inoljning funkade OK. Enligt sprängskissen man hittar här: http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-600-MD11C.aspx så sitter det en låda som samlar in avgasutloppen och där också termostaten återfinnes på förliga gaveln. Denna låda kan ju också vara defekt om jag förstår rätt. Fler tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 28 Juli , 2017 Idag hade jag fått packningssatsen och båda topparna demonterades. Inga påtagliga skador kunde ses men ett antal komponenter i kylsystemets rör hade blockeringar och rensades. Efter 5 timmars hårt arbete tickade motorn igång och än så länge verkar allt funka som förväntat. Med tanke på att maskinen är cirka 40 år gammal och har gått många tusen timmar får man vara nöjd. Hade det varit en häst hade den väl arkebuserats... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Juli , 2017 Synd att vi inte kunde se den intresantaste sidan på dina toppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 29 Juli , 2017 4 timmar sedan, Pentax säger: Synd att vi inte kunde se den intresantaste sidan på dina toppar. Hej Pentax Det fanns egentligen inget att se där, delvis sotiga ventiler lätta att skrapa rena, och lite rost i kylkanalerna och rester av packningen. Bifogar några bilder på kolv och grenrör istället. Borde så klart ha plåtat mer men med skitiga händer är det inte alltid läge... Mvh, Lars-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser