egerskog 0 Postad 20 Maj , 2005 Hej när jag startar upp utombordaren med en spolmuff skall det inte komma ut kylvatten bak på riggen direkt och i skvaller strålen efter termostat öppnandet? eller kommer det inget någonstans förens termostaten öppnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 20 Maj , 2005 Strålen skall komma direkt, prova och vri på lite extra på vatten kranen. Sedan kommer det inte så mycket ur riggn utan mest ur strålen, torrkör ALDRIG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 20 Maj , 2005 Hej, på en del utombordare måste termostaten öppna först vilket kan ta några minuter, men det ska alltid komma ut vatten via huvudfödet som är via propelleraxeln eller som på mindre och äldre motorer via ett utsläpp ovanför propeller. Sedan är det mycket vanligt att slangen för skvaller strålen sätter igen, så lossa den nertill och provblås, det ska inte vara stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 20 Maj , 2005 hmm .. är du riktigt säker på det där med termostaten och fördröjning? Ingen av de utombordare jag ägt har haft någon termostatfördröjning! Tanken med skvallerstrålem är ju att de OMEDELBART ska visa att impellern är OK och pumpar vatten som den ska! Och jag VET att vattnet från skvallerstrålen är KALLT när jag startar min motor (Honda) Däremot vet jag att när jag kör med spolmuff på min Honda så läcker det vatten från ett antal hål på riggen, så jag måste ha ett visst minimumtryck för att vattencirkulationen ska fungera! Men det är inte något överdrivet högt tryck inte! Läste faktiskt på någon tidigare tråd här, att det var någon som varnade för att köra med för HÖGT tryck på spolmuffen, för då jobbade inte impellern som den förväntas göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 Maj , 2005 Hej! En annan sak som man bör tänka på som inte nämns så ofta här är att man ska vara välsigt sparsam med varvtalet när man använder spolmuff. Max 1500 varv om jag minns rätt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E Postad 25 Maj , 2005 Om man bara ansluter vatten till spolmuffen när motorn INTE är startad så får man inget vatten ur skvallerröret? Utan kommer det endast när man drar igång motorn? Har inte provat ännu, tycker det känns lite läskigt att dra igång en utombordare utan att ha den i vatten ...:-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 25 Maj , 2005 Såvida du inte kopplar in högtryckstvätten till vattenintaget så får du inte ut något kylvatten ur skvallerröret utan att starta motorn först. Oroa dig inte för att använda spolmuffen. Precis som tidigare skrev, ha så där ganska bra tryck på slangen, för det kommer att spruta vida runt motorn av läckage ändå och så ge fasiken i att rusa motorn för då försvinner strålen direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egerskog 0 Postad 31 Maj , 2005 Nu är det klart efter ha plockat ner hela skiten i delar och blåst ur alla kylkanaler med tryckluft. kollat impellern osv. allt var i toppskick. blir man lite häpen när man får rådet kolla så det inte finns fler kylintag på riggen dem måste du då tejpa för annars suger motorn bara tjuvluft! under och intergrerat i trimfenan under kavplattan satt det ett intag till som inte får något vid spolmuffkörning. glad till slut men vad faan allt var ju perfect det blev mycket jobb i onödan! nu blir ju impellern bytt och jag vet att motorn är i kanon skick men det är en klen tröst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 31 Maj , 2005 Man lär så länge man lever :-D Har själv skaffat mig lärdomar den hårda vägen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser