Anckan 0 Postad 6 Juli , 2017 (redigerade) Hej Seglar sedan tre år en Maxi 909 där den tidigare ägaren lät installera en helt ok anläggning ca 2008. Har en VP2002 och är lite osäker på generatorn men tror jag läst 50A. Rätt säker den är original från 93/94. Gen går till ett skiljerelä som kopplar ihop min förbrukning bank (tidigare 2AGM a 110, nu vanliga marin öppna 2*80+115) med start batteri (70Ah). Alla batterier är från i år eller förra året (förstörde mina AGM genom djup urladdning, en annan historia...). Jag har under de två senaste åren roat mig med att mäta en hel del på mina batterier. De tar emot och fungerar utmärkt ladda med min CTEK M200 med bra fart och god spänning. Med generatorn upplever jag dock att spänningen har svårt att orka upp. Går generatorn endast mot start batteriet är jag snabbt uppe på 14,1V och då kopplar relä ihop bankerna. Spänningen stiger då mycket långsamt och jag upplever att om jag kopplar ur de sista batterierna (2*80) så kommer spänningen upp hyggligt (närmre 13,9) , med hela banken kommer spänningen aldrig upp över 13,4-13,5V. Köpte precis de sista 80Ah och min spaning är att fenomenet blivit än tydligare. Med fulladdade batterier lyfter gen spänningen till 14,1V, men så fort det saknas energi i batterierna orkar inte spänningen upp. Har jag en för stor bank? Är generatorn defekt? Är Jag för otålig? Jag har fortfarande spänningskännaren på generatorn. Tacksam för idéer för litar inte på min generator. Andreas Redigerad 6 Juli , 2017 av Anckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 6 Juli , 2017 Hej och välkommen till Maringuiden Du kan kontrollera hur bra generatorn laddar genom att titta på laddströmmen. Om strömmen inte orkar upp till typ 40A och spänningen är för låg (13,5V) så har du problem någonstans. Om strömmen är ok laddar ju generatorn nära max och kan inte ge mer och spänningen kommer att stiga senare när batterierna inte kan ta emot all ström. För låg laddström kan bero på dåliga eller ärgade kontakter. Mät spänningen på generatorn när du laddar. Är spänningen ok där men inte vid batteriet, är det i kablar och kontakter du har problem. Är spänningen låg även vid generatorn så har du problem med själva generatorn. Ett vanligt fel på dom här Valeo-generatorerna (Volvo original) är att lödningarna i likriktardioderna spricker med tiden. Är du den händige typen får du plocka ut generatorn och öppna upp kåpan till dioderna och inspektera lödningarna på baksidan av kretskortet. Det brukar hjälpa att bara löda om dom som du ser har släppt (du ser en spricka/krater där diodbenen sticker ut). Du kan behöva skrapa bort lite lack för att se det tydligt. Typiskt fel yttrar sig som att laddströmmen aldrig går över 25A om en diod har släppt. Eller kring 10A om två är dåliga. Sedan kan det ju även vara andra fel i generatorn som att dioderna givit upp, dåliga kol, etc. men du måste ju börja leta någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 6 Juli , 2017 Om en diod släppt i lödningen eller om dioden är trasig kan man ofta se detta om man mäter med en gammaldags analog voltmeter med visarinstrument. Man kan då se en liten vibration eller en pendelrörelse på visarnålen, om man har diodfel har man nämligen en oren likspänning, alltså med växelströmsinslag. Iofs så kan man få konstiga orelevanta värden på digitala instrument också, särskilt de i de lägre prisklasserna. Sedan är det ju så, om vi nu skall gå från den ena klarheten till den andra, att det tar längre tid att ladda upp större och fler batterier med en liten generator. En för stor batteribank kan du eller någon annan aldrig ha... Döremeot kan ju då generatorn vara för liten... Det finns bilelektriska firmor som renoverar gamla generatorer, det finns ju också större och kraftigare generatorer att köpa helt nya, feån andra firmor än VP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 8 Juli , 2017 Mät spänningen på generatorn b+ och gods när du har motorn igång. Är spänningen högre (ca 14,4) där så är ditt problem mellan generator och batterier. Har du samma spänning som på batterierna så är det dags att kolla sensorledningen, om en sån finns. Kan den ha lossnat? Är sensorledningen kopplad rätt återstår att lämna in/byta generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser