Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Funkis

Sjövatten till diskhon, backventil och brytare?

Rekommendera Poster

Var ett tag sedan jag gjorde VVS...

Undrar var ni sätter en ev backventil?

Byter en äldre klen pump till ny, kopplar nya pumpen på sjövattenintaget till toa (istället för till motorn)

Syrrans båt. Hittills har det varit en knapp som startar pumpen men i installationmanualen står att pumpen känner av tryckminskningen! Är det rätt?

Funkar det? Och gör jag en T-koppling så bör jag väl sätta en backventil... eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä du behöver ingen backventil.

Det låter som du har skaffat dig en tryckvattenpum, vilket betyder att pumpen bygger upp ett tryck mellan pumpen och vattenkranen vid handfatet och stannar när rätt tryck är uppnått. När du sen öppnar kranen så minskar trycket och pumpen går igång.

Det betyder också, om du inte redan har det, behöver byta till et utkast med kran typ denna:

pentrykran.jpg

Däremot kan det vara en bra ide att koppla in någon form av tidrelä på sjövattenpumen så strömmen slås på med en knapp, och sedan stängs av automatiskt efter förutbestämd tid.

Annar kan pumpen stå och gå om tex. en slang lossnar, och det är ju ganska trist att fylla båten med vatten.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade tryckvatten I vegan  funka kanon

men det satt en Tryckvattenbehållare mellan pump och kran

som kände av tryckminskningen  ( finns små smidiga  sök på firmor  husvagnsutrustning mm.

backventilen brukar sitta I Pumpen

men du kan behöva strömbrytatare på pump ändå  ( för att få tyst nattetid ? om kran läcker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, Vegabjorn säger:

jag hade tryckvatten I vegan  funka kanon

men det satt en Tryckvattenbehållare mellan pump och kran

som kände av tryckminskningen  ( finns små smidiga  sök på firmor  husvagnsutrustning mm.

backventilen brukar sitta I Pumpen

men du kan behöva strömbrytatare på pump ändå  ( för att få tyst nattetid ? om kran läcker

Ja en ett expansionstanke kan man ha för att få jämnare tryck, men jag tror att man framförallt har det i dricksvattensystemet, men visst kan man koppla ett även till sjövattnet.

Det känns isåfall viktigare att sätta ett filter före pumpen får att slippa få in skräp som sliter på pumpen.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stäng av elen hel till pumpen då den inte behövs. Hoppar en igång när du inte är ombord kan du dra ur mycket ström ur batterierna.

Filter är ett måste, annars kan det bli generealknas.

Expansionstankar finns i båtaffären. Dessa ger jämnare flöde.

Du bör sätta bakventil på toans slang efter t-stycket så du inte suger in skit bakvägen.

Detta är egentligen inte alls ett fullgott skydd mot bakterier.

Jag förstår oviljan att göra ytterligare ett hål i skrovet men att koppla ihop något i pentryt med

toan känns inte helt 100..

Du har ingen bättre lösning?

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder motorns sjövattenintag via backventil för att motorn inta skall suga luft vid eventuellt fel.

Expansionskärl 2 x 1 Liter

Termostatblandare till handfatet för behaglig tvättemperatur.

vvs%20maria.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toans sjövattenintag kopplar man ihop med handfatets utlopp, mycket enklare att fylla på glykol då.

En vanlig sjövattenpump kan dela intag med motorn. Har man däremot en bautapump så ska den nog ha eget intag.

Sjövattenpumpen bör ha en egen strömbrytare och gärna en lampa som visar när den går.

Så har har jag haft det hur länge som helst och aldrig några problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Sammanfattar råd hittills:

- sjövattenfilter på intaget. Klart, eftersom det redan var gjort för att skydda toapumpen.

- backventil på toaslangen, då kan "det" aldrig dyka upp i diskhon...

- liten trycktank för att jämna ut flödet

( en spontan fråga; blir det inte ett litet tryck in mot toalettens pump/kvarn? Gör det nåt?)

- brytare för sjövattenpumpen. Klart, eftersom det är separat avsäkrat med dvärgbrytare.

- byta kran. Klart. Tror den nya kranen ser ut exakt som på bilden!

mer synpunkter och erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Funkis säger:

( en spontan fråga; blir det inte ett litet tryck in mot toalettens pump/kvarn? Gör det nåt?)

Nej, tanken sitter efter sjövattenpumpen. Den håller trycket mot kranen.

Lycka till nu :-)

//Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...