kjellson 0 Postad 5 Juli , 2017 Hej, Vi är i färd med att renovera roder på en L32:a. Övre fästet glappar mellan fästet på rodret och den nyloncylinder den löper runt. Så vi försöker alltså få ut nylonkolven. Eftersom den har ett invändigt hål på ca 10mm är nuvarande strategi att försöka gänga in en 7/16-bult och dra ut den och att nylonkolven förhoppningsvis följer med. Andra tips?? https://emmasailing.com/blog/ mvh, /Tjelvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 Juli , 2017 Lite förvirrande att läsa, i ena stunden är det en nyloncylinder, i andra en nylonkolv, men jag antar att det en roderbussning du pratar om. Har du några bilder på hur det ser ut? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Juli , 2017 https://emmasailing.com/blog/ Här kan vi se bilder! Det är inte så stort behov av att vara glappfritt i roderbussningar likt dessa. Dessutom svullnar vissa typer av plastbussningar i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 Juli , 2017 Det måste väl vara någon form av axel eller bult som bussningarna siiter runt, men frågan är ju hur de sitter. Är de skruvade så bör de ju även gå att skruvar ut genom hålen man ser i axlarnas förlängning, men är det däremot inplastade så blir det ju en lite större operaion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 9 Juli , 2017 (redigerade) Nu är det löst! (Och ja - cylinder var kanske inte rätt ord. Kolv, bussning osv. Så här ser de ut. Laurin 32. L32. Roder. Bussning. Glappande roder. I änden på kolven fanns ett uppborrat men ogängat hål, lite större än M10. En 7/16-gänga gick hyfsat lätt att skruva in med ett vinkelrätt mothåll att banka på. Så här ser de ut, iaf de från sent 60-tal, byggda i Karlskrona. https://emmasailing.com/blog/ (juli 2017) Ovalt nedslitet ca 1mm på sina ställen. Tack för svar iaf. mvh, Redigerad 9 Juli , 2017 av kjellson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser