Joelf 2 Postad 5 Juli , 2017 Har en Mercruiser 3.0 LX i bra skick i en Örnvik 635 GP. Åker jag i normal fart 18-22knop runt 3200 - 3800 varv ligger temp och allt bra, men när jag drar på mer närmar mig 4000varv så börjar tempen sjunka runt 1,5 cm på mätaren och börjar fladdra lite. känns som det blir värre ju mer jag gasar. Vad kan det vara, egentligen gör det inte så mycket för jag kör sällan i de varvtalen, vill bara vara säker på att det inte är något som eskalerar under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelf 2 Postad 6 Juli , 2017 (redigerade) Ingen som har någon filosofi? Redigerad 6 Juli , 2017 av Joelf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 7 Juli , 2017 Väldigt svårt att svara på. Är temperaturen rätt i de lägre varvatalen. Vad ligger den på? Hur mycket tempsänkning innebär "1,5 cm" på din tempmätare? I vilket skick är impeller, limpor och knän? Jag väcker litet liv i din fråga för det finns en fantastisk kunskap bland medlemmarna i detta forum och frågan är tekniskt intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelf 2 Postad 7 Juli , 2017 (redigerade) Så här ser mätaren ut normalt står den nästan klockan 12, men när fenomenet uppstår går den mot det vita strecket kl 11.. Redigerad 7 Juli , 2017 av Joelf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Juli , 2017 Har du sjövatenkylning eller sötvattenkylning, kanske ingen betydelse ändå ? Två saker jag kan tänka mig: 1. Av någon anledning håller termostaten öppet hela tiden när du kör på högre varvtal 2. Givaren är trasig Jag tror på alt 2. Eftersom temperaturen verkar rätt på marchvarvtal så tror jag inte att vattenpumpen eller impellern är trasiga. Jag föreslår att du byter givaren, borde inte kosta några väldigt stora pengar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelf 2 Postad 7 Juli , 2017 jag har sötvattenkylning, all glykol bytes ifjol. inga luftfickor kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelf 2 Postad 7 Juli , 2017 Kom på en intressant sak att testa, om det är fart/belastning eller varvtals -beroende dvs vad händer när jag tomvarvar. Dett ska testas under morgondagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Juli , 2017 (redigerade) Jag skulle inte varva så mycket i friläge.... det är inte bra för motorn. Redigerad 7 Juli , 2017 av Eld- Autocorrect &%#@$%€¥£₩!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Juli , 2017 (redigerade) Det skulle kunna vara vibrationer som ökar resistansen i någon anslutning vid höga varv. Tempgivaren är en resistor vars resistans minskar med ökande temperatur. Instrumentet mäter bara resistansen. Redigerad 7 Juli , 2017 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser