Ivan65 110 Postad 4 Juli , 2017 Vill bara meddela att havstulparnsvinen härjar igen, var nere och kollade båten i Björlanda kile nu på em och såg till min fasa när jag hissade mitt drev att mina propellrar var fulla med havstullpaner, sån tur vad små så på 1/2 tim var dom bortskrapade men ändå hade dom fått sitta ngr dar till så vete tusan! så ut och skrapa ni som vet med er att båten legat still ett tag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 Juli , 2017 Min har legat i ett par år nu, inga tulpaner än vad jag har kunnat se. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 4 Juli , 2017 ja har inga problem med tulpaner,kör med hempels mille extra till båtbotten och på delen som doppar i vattnet på snurran spray som är gjord för aluminium drev o rigg,går ju inte o måla koppar färg ,det fräter ju på motorn,enda som blir vid upptagning är ju på zinkanoderna dom får ju inte målas ,lätt och skarapa av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 4 Juli , 2017 Har du rostfria proppar på duopropp drev ell vanligt drev så är blir det knivigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Juli , 2017 Aj då, får kolla. I Björnada Kile är ju vattnet mer bräckt, Nordre Älv har en viss inverkan på vattnet, men det har väl mest varit sydvästlig eller västlig vind, så det har varit mer Kattegatt än Vänern om man säger så. Jag har de senaste säsongerna kört med Biltemas bottenfärg och bottenfärg för aluminum från International, visst fanns det tulpaner, men inte så farligt, och nästan inga på fria ytor, utan mest inne i skrymslen och vrår, typ mellan drevet och skölden, vid trimplanen, och naturligtvis på loggarnas paddelhjulsgivare. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 4 Juli , 2017 Jag har bra bottenfärg på skrovet som det inget växer på men drevet brukar det komma en del på i slutet av säsongen, kör med jotun på sprayflaska. Propellrar däremot fäster havstulpanerna direkt, kör med obehandlade rostfria. finns det ngn som har ngt bra knep rör att slippa havstulpaner på rostfria proppar? fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 5 Juli , 2017 14 timmar sedan, Ivan65 säger: Jag har bra bottenfärg på skrovet som det inget växer på men drevet brukar det komma en del på i slutet av säsongen, kör med jotun på sprayflaska. Propellrar däremot fäster havstulpanerna direkt, kör med obehandlade rostfria. finns det ngn som har ngt bra knep rör att slippa havstulpaner på rostfria proppar? fett? Jag brukar smörja in min propeller med vattenfast fett. Håller tulpanerna borta på ostkusten iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 5 Juli , 2017 46 minuter sedan, CaptainKongo säger: Jag brukar smörja in min propeller med vattenfast fett. Håller tulpanerna borta på ostkusten iaf. Låter rätt meningslöst. Proppellern behöver ju inte snurra speciellt många varv innan det fettet är bortsköljt. Spara fettet till något annat och begå inga miljöbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 Juli , 2017 Nu har jag ju en utombordare, så jag får upp proppen i det fria. Jag brukar fälla upp motorn och tvätta av växelhus och propp med en svamp och sjövatten. Detta gör jag 2-3ggr under sommaren och då fäster inget ordentligt. Det hinner bli lite slem emellan gångerna, men det får man lätt bort. Proppen är också blankpolerad innan säsong för att vara glatt och fin i vattnet, både ur fart och beväxtningsperspektiv. Med drev är det nog klart svårare. Man vill ju ogärna förstöra den fina ytan på propparna, då kan man lika gärna köra alu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 26 Juli , 2017 På 2017-07-05 på 12:55, Georg_Ohm säger: Låter rätt meningslöst. Proppellern behöver ju inte snurra speciellt många varv innan det fettet är bortsköljt. Spara fettet till något annat och begå inga miljöbrott. Fettet sitter kvar på hösten iaf och ingen påväxt på proppellern. Så det lossnar inte så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser