Georg_Ohm 4 833 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) Så mönstrades det in en hardtoppbåt i familjerederiet, alltid bra att ha. En Terhi 520 ht. Båten med 30-trailer var nästan gratis, det som det betalades för var en ganska modern japansk fyrtaktsmotor. Båten får en lättare uppfrächning så att den kan användas resten av denna säsongen. Sedan vidtar en mer omfattande renovering. Frågan då, dinns det några vanliga fel på dessa båtar, vad skall man tänka på vid reparationer eller användande? Motorn verkar än så länge vara helt ok, men man vet ju aldrig... . Redigerad 3 Juli , 2017 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 3 Juli , 2017 Enda felet med dom är att somliga läser emblemet fel och stavar Terhi som Tehri :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 3 Juli , 2017 Som man bäddar faller man ofta för eget lass med fåglar i handen och ägg i korgen. De där utländska båtarna kan vara så himla svårstavade. Men det gör att redigera numera i nyreviderade forumet. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 3 Juli , 2017 Men Terhi är väl inhemsk??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Juli , 2017 42 minuter sedan, Kronvik säger: Men Terhi är väl inhemsk??? hade för mig att den tillverkats i Finland moi Suomi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 4 Juli , 2017 10 timmar sedan, kossor säger: hade för mig att den tillverkats i Finland moi Suomi. Just det, alltså är den inhemsk här :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 Juli , 2017 Den är väl lika finsk som Koskenkorva..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 4 Juli , 2017 8 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Den är väl lika finsk som Koskenkorva..? Det är den. Bor för övrigt 70 km (7 mil) från orten Koskenkorva som gett den ädla drycken sitt namn och där den tillverkas. Koskenkorva (orten) är också känd för sitt brännbollslag och sina vidsträckta sädesfält. I övrigt finns där en Shellmack och två matvaruaffärer. Den lokala krogen sägs förses med Koskenkorva (drycken) via ett eget rör från fabriken. Fast det är nog bara en skröna... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 Juli , 2017 Nåväl, kunskapen om finsk vodka tycks vara större än allmänkunskapen om Terhi 520. Efter några omgångar med högtryckstväll och rotborste samt "rengöringsmedel för enterprenadmaskiner och storkök" kom det fram en liten snygg båt under alla smuts. Sisu, heter lastbilarna i Finland, även brandbilar byggs på sisuchassi, det finns minst ett klipp på Youtube som handlar om den lokala deltidsbrandkåren i Koskenkorva, eller det kanske bara är ett brandvärn? Jag förstår inte det språket så bra, eller inte alls. Men man får iallafall följa med på eftersläckning... .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 4 Juli , 2017 Släckning av törsten? Koskenkorva låter som ortnamn skojigt trots att man har hört de många gånger. Ja, som finländare känns det ju som att Terhi båtarna är inhemska. Det var sagt litet på skoj, för jag antog ju att du förstod att jag bor i Finland, Georg_Ohm. Det enda jag vet om Terhibåtarna, för övrigt, är att de är tillverkade i ABS plast i motsats till de flesta båtar som är tillverkade i glasfiberarmerad polyester. Jag har jobbat så gott som hela livet som chaufför, och aldrig suttit i en Sisu. Scania och Volvo är det som gäller. Någon MAN och Mercedes, och till och med en Magirus-Deutz. Men ingen Sisu 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 5 Juli , 2017 (redigerade) Äldre Terhibåtar är gjorda i vanlig glasfiber, tror det var någon gång i början på sjuttiotalet som ABS-båtarna började tillverkas. Större båtmodeller gjordes i glasfiber även efter det. Georgs båt är antagligen en glasfiberbåt och torde därmed rätt skött hålla i ett tiotusental år. Så länge påstår miljöfolket att det tar för en glasfiberbåt att återgå till naturen. I pdf'en nedan framgår att Georgs båt är tillverkad i glasfiber någon gång mellan 1972-1979 Modeller under åren: Redigerad 5 Juli , 2017 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 5 Juli , 2017 Jo med all önskvärd tydlighet framgår det vid okulärbesiktning att det är en glasfiberbåt. Fibrerna syns vid en skada då förre ägaren hade för bråttom att komma in till bryggan, eller om det möjligen är balken under vinschen på trailern som orsakat denna skada vid kraftig inbromsning. Tack för pdf´n! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 5 Juli , 2017 Jag har med 14 timmar sedan, Kronvik säger: Släckning av törsten? Koskenkorva låter som ortnamn skojigt trots att man har hört de många gånger. Ja, som finländare känns det ju som att Terhi båtarna är inhemska. Det var sagt litet på skoj, för jag antog ju att du förstod att jag bor i Finland, Georg_Ohm. Det enda jag vet om Terhibåtarna, för övrigt, är att de är tillverkade i ABS plast i motsats till de flesta båtar som är tillverkade i glasfiberarmerad polyester. Jag har jobbat så gott som hela livet som chaufför, och aldrig suttit i en Sisu. Scania och Volvo är det som gäller. Någon MAN och Mercedes, och till och med en Magirus-Deutz. Men ingen Sisu Jag har med skräckblandad förtjusning kört en Magirus Kranwagen KW 20 från 1968 ungefär! Ett mekaniskt monster. Luftkyld V8 diesel. Malmö Brandkår och Brandförsvaret i Göteborg köpte var sin, båda såldes på 1990-talet till en skrothandlare i Arbogatrakten. Dess vidare öden är okända. Hur vi nu kom in på det ämnet. Nej, jag hade inte lagt på minnet att du var finländare, men minns det nu när du påminner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snorfas 1 Postad 19 September , 2022 2017-07-05 vid 15:54 skrev Georg_Ohm: Jo med all önskvärd tydlighet framgår det vid okulärbesiktning att det är en glasfiberbåt. Fibrerna syns vid en skada då förre ägaren hade för bråttom att komma in till bryggan, eller om det möjligen är balken under vinschen på trailern som orsakat denna skada vid kraftig inbromsning. Tack för pdf´n! Har just skaffat mig en Terhi 520 HT med en liten skada. Många äldre båtar har är skumfyllda som riskerar suga åt sig vatten och bli tungt. Har du nån koll på om det är nåt skum i dessa båtar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser