Hajjen 0 Postad 3 Juli , 2017 Hej! Verkar som att bilgepumpen i vår Sea ray 240 -02 inte vill suga ut vattnet längre den bubblar och fräser lite, har någon råkat ut för detta, kanske läge för byte Mvh kostnadstrött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 3 Juli , 2017 Om länspumpen har hållit i 15 år får du vara mer än nöjd. Det brukar inte hålla så länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 22 minuter sedan, Hajjen säger: Hej! Verkar som att bilgepumpen i vår Sea ray 240 -02 inte vill suga ut vattnet längre den bubblar och fräser lite, har någon råkat ut för detta, kanske läge för byte Mvh kostnadstrött Vad är det för fel på ordet länspump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 4 Juli , 2017 Bara en fundering, inte mycket till hjälp på din fråga men har du ofta behov av att länsa? För mig låter det iså fall som mer grejer behöver bytas ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajjen 0 Postad 4 Juli , 2017 Nja, inte så farligt hoppas jag men det är alltid lite vatten för länspumpen att få ut när jag kommer till båten, men inte känt det som ett akut problem, hur ofta brukar du använda din länspump ginger. Det verkar dock inte dyrt eller svårt att byta den heller har aldrig gjort det förut. Såg en på seasea som kostar 299kr och ser ut som den gamla, mvh david Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 4 Juli , 2017 Kolla att inte en massa skit sitter mellan skovlarna. Annars är det nog bara köpa en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Juli , 2017 Ja de där billiga centrufugalpumparna... Numera köper jag istället membranpumpar som länspump. Dessa suger bättre, kan monteras rätt högt upp, och så drar man en slang med en sil i ändan som placeras i kölsvinete lägsta punkt. Kanske är det så att om man har en amerikansk båt så gäller engelska/amerikanska begrepp ombord? Blige pump (med mellan-slag), navigation light... etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juli , 2017 Bit i det sura äpplet och köp en membranpump. Kostar en del men håller i evighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 4 Juli , 2017 6 timmar sedan, Hajjen säger: Nja, inte så farligt hoppas jag men det är alltid lite vatten för länspumpen att få ut när jag kommer till båten, men inte känt det som ett akut problem, hur ofta brukar du använda din länspump ginger. Det verkar dock inte dyrt eller svårt att byta den heller har aldrig gjort det förut. Såg en på seasea som kostar 299kr och ser ut som den gamla, mvh david Jag har faktiskt aldrig något vatten i kölsvinet under motorn numera men jag har renoverat båten och lagt ned mycket jobb på motorn. jag köpte båten som ett renoveringsprojekt och den läckte vatten från en avgaslimpa som var slut samt via avgasbälgarna i motorrummet. men på din är det kanske regnvatten som letar sig in? jag bytte länspumpen mot en liknande som tidigare när jag renoverade och det är en simpel operation. Men jag håller med diskussionen om membranpumpar, de är överlägsna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 4 Juli , 2017 2 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Ja de där billiga centrufugalpumparna... Numera köper jag istället membranpumpar som länspump. Dessa suger bättre, kan monteras rätt högt upp, och så drar man en slang med en sil i ändan som placeras i kölsvinete lägsta punkt. Kanske är det så att om man har en amerikansk båt så gäller engelska/amerikanska begrepp ombord? Blige pump (med mellan-slag), navigation light... etc... Det ligger litet i det faktiskt. All medföljande litteratur såsom ägarmanualer, servicebok etc är ju på engelska, även all märkning ombord och det är lätt att falla in i begreppen. Kanske annorlunda på en svensksåld båt? Ibland när jag sökt efter delar har jag inte ens vetat vad den heter på svenska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 4 Juli , 2017 56 minuter sedan, Ginger säger: Det ligger litet i det faktiskt. All medföljande litteratur såsom ägarmanualer, servicebok etc är ju på engelska, även all märkning ombord och det är lätt att falla in i begreppen. Kanske annorlunda på en svensksåld båt? Ibland när jag sökt efter delar har jag inte ens vetat vad den heter på svenska. Så är det absolut. Famlade efter ord häromdagen när jag pratade med farsgubben, och försökte komma på vad Flame Arrestor heter på svenska... Har kanadensisk båt, och motorn må vara Volvo Penta, men all medföljande dokumentation och all märkning är på engelska. Så terminologin drar absolut åt det hållet. Knappen för att köra länspumpen manuellt är - för att knyta åter till ämnet - exempel märkt "BILGE"... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajjen 0 Postad 4 Juli , 2017 Tackar för som vanligt mycket bra info! Fridens/david Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Juli , 2017 3 timmar sedan, bhemac säger: Bit i det sura äpplet och köp en membranpump. Kostar en del men håller i evighet. "Evighet" är väl kanske en lätt överdrift... Men det brukar finnas resevdelar till dessa. Iofs så finns det bättre, kvalitativa och dyra centrifugalpumpar också. Fördelen med en större membranpump avsedd som länspump eller toatanktömningspump, är att den suger med sig all skit som finns i kölsvinet som skulle fastnat i en centrifugalpump, såsom kabelkipp, hundhår, växelmynt och skruv och muttrar iallafall upp till M5... . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser