Kanelbulle 1 Postad 3 Juli , 2017 Hej! Jag funderar på att byta motor i vår motorbåt och har sett att Berntsen Marin erbjuder motorer till skapliga priser, men googlar jag på denna firma blir jag ju lite fundersam. Flera verkar ha haft problem med denna firma, finns det ingen som är nöjd med dem? Är ju inte kul om investeringen (som det trots allt handlar om) går åt pipsvängen och motorn ej fungerar som utlovat. Hur är installationen utförd? Är ni nöjda med utförandet av denna? Vill gärna ha lite koll innan jag ringer och hör lite med firman... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Vad är det för maskin som ska bytas ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kanelbulle 1 Postad 3 Juli , 2017 Har en gammal dieselmaskin TAMD 40A från början av 80-talet som börjar bli lite törstig. Är sugen på en lite nyare dock ej helt ny pga kostnadsskäl... hört nåt om firman är bra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Juli , 2017 25 minuter sedan, Kanelbulle säger: Har en gammal dieselmaskin TAMD 40A från början av 80-talet som börjar bli lite törstig. Är sugen på en lite nyare dock ej helt ny pga kostnadsskäl... hört nåt om firman är bra?? Hej kanelbulle ! Mina erfarenheter av Berntsen marin är bra, haft en del med dem att göra, och det har funkat klockrent. Sen är det så att det finns många fåglar i vår herres hage och en del är nöjda och de hörs inte, men de fåglar som hörs kan höras rätt bra. Ett tips vid din oro är gör upp skriftligt vad som ska göras kom överens ,och dokumentera jobbet. Varit på företaget ett flertal gånger, ordning och reda kan man säga i verkstaden. // Lycka till med ditt eventuella motorköp Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Ska du byta köp nytt eller behåll den du har. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kanelbulle 1 Postad 3 Juli , 2017 Trodde byta betydde att man tar bort något för att byta ut det mot något annat, men jag kan ha fel... Och visst är det så att är man nöjd berättar man det för en person och är man missnöjd berättar man det för tio, men har hittills bara sett inlägg av missnöjda så man blir ju lite orolig. Är ju trots allt en stor summa pengar det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mille 0 Postad 4 Juli , 2017 Hej, Jag har själv dåliga erfarenheter av Berntsen Marin och kan bara avråda dig från att ha med denna oseriösa firma att göra. Jag köpte en helrenoverad kad 42 av dom för - 2år sedan. Denna maskin var långt ifrån färdig då den levererades. Sedan följde 2 år av strul med motorn. Intresset från firman att lösa problemen var inte särskilt stort. De utlovade tiderna som de skulle komma och åtgärda felen höll de aldrig. När man sedan försökte få tag på dom var dom inte intresserade av att svara på vare sig mail tel eller sms. Efter att ha ledsnat på detta strul bytte jag nu i våras ut den "helrenoverade" problemmotorn mot en ny VP D4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kanelbulle 1 Postad 4 Juli , 2017 Ok, kanske är bäst att leta vidare ändå... eller spara vidare och satsa på en ny motor lär ju ta ett tag dock... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindgrendaniel 0 Postad 5 Juli , 2018 Jag kan bara avråda från att ha något med Berntsen att göra. Själv har jag blivit lurad på 70000 kr och fått sommarsemestern förstörd. Betala absolut inget i förskott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 8 Juli , 2018 Hej, Jag skulle vilja säga som så här: Hela branschen är oseriös så länge du skall ha något gjort när de är stressade och inte har tid! Sedan skulle jag vilja säga att de finns de som är lite mer seriösa än andra men fortfarande långt ifrån vad man skall få för service för de pengarna man betalar för mekanikerna! Så skulle vilja säga att det är pest eller kolera på alla sakerna här. Men håller med kossor, se till att prata med dem vad som skall ingå och även prata om vad de lämnar för garanti! säger du att du vill ha en färdig lösning som skall funka när du tar ut båten från dem så är det ju det du skall få. Viktiga är att stå på sig och är det så att de inte sköter sig, så har vi ju faktiskt konsumentlagen att luta sig mot, här är det dock för få som använder sig utav dem i båtbranschen för att man är lite dummsnäll hela tiden! Är inte riktigt så bitter som jag låter, men hade varit skönt att få denna branschen till att bli lite mer seriös om jag skall vara ärlig=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 8 Juli , 2018 Berntsen Marin (eller Berntsen Maskin AB) är ett av de få marinföretag som lyckats förekomma flera år i rad på Råd och Röns Svarta Lista. Många åsikter lär du få i denna tråd, men förekommer man på Svarta Listan så är det nog mer substans än bara "tyckande". Ett flertal ärenden lär tydligen pågå hos ARN, och om du söker så finns det även en tråd på forumet där han själv deltar. Verkar dock ägna sig mer åt att reta sig på (och hänga ut) kundernas inkomster än att göra rätt för sig. Enligt gratisupplysningstjänster på nätet framgör f.ö. att det finns både KFM-ärenden samt KK-ansökan mot Berntsen Maskin AB, det företag som annonserar flitigt på t ex Blocket. Men också att redovisningar från företaget verkar saknas. Jag var spekulant på en motor av honom för ett par år sedan, men affären rann (som tur var kanske) ut i sanden då han var hopplös att få kontakt med och framförallt inte ville ge bra svar på ingående frågor om motorn. Men den var nylackad och såg jättefin ut.... Frågar du mig så är svaret - nej, gör absolut inga affärer med Arild Berntsen. Och f.ö. inget annat företag heller som finns på Svarta Listan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser