oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 Har bra med linor för naturhamn men när man nu ska besöka gästhamnar och förtöja vid boj eller y-bom, vad ska man ha med sig? En längre för boj och fyra kortare för bom? Ska man ha påmonterade ryckdämpare eller kanske köra med STORM 4 st a 6m? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) Jag vet inte vad du har för båt. Min båt är lite "hög" och för mig som gillar att dra linan fram och tillbaka så är sex meter definitivt för kort. Jag har tolvmeterslinor (utan ryckdämpare) och det är jag glad för. Permanent förtöjning = ryckdämpare, kaus. Tillfällig förtöjning = bra förtöjningslinor. Jag använder ankarolinan för boj. Redigerad 3 Juli , 2017 av BerntRobert Dubbelord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 Hur sköter du bojförtöjningen med ankarolinan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Korta linor behöver man väl aldrig, ja i hemmahamnen kan man ha anpassade längder, men dom är fast där och inget jag tar med mig. Genom ring, eller runt pollare, fäst korta ändan i båten, strama hem så att längdem är lagom gör fast i båten, den oanvända sladden förvaras på båten, kan vara hur lång som helst. Vid gång lossa korta ändan och ta hem den, klart att gå utan att behöva lämna båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SE2517 19 Postad 3 Juli , 2017 Angående att använda Ankarolina som bojlina, det gör jag också de få gånger det behövs. Jag drar änden på ankarolinan genom bojringen och fäster i den ena knapen bak med ändöglan så sköter den sig själv på väg in till bryggan. Sen sträcker jag upp och har då fästpunkt både på babord och styrbord sida av båten mot bojen. På så sätt ligger bojen rakt bakom båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2017 Jag gillar inte Y-bommar och undviker dessa. Men har en del kortare 3-4 meterslinor som passar Y-bommar, men som ffa används till spring vid långsides förtöjningar. Några av dessa linor har en större karbinhake i splits med kaus. För dessa akterförtöjningar i boj har jag en enkel bojkrok i en karbinhake, att fästa i ankorlina eller annan längre lina vid behov. Jag har även minst en annan typ av bojfångare på båtshaken att ta till. Ankorlinan kan även användas som extra ankare, har ett sådan även det med karbinhake att fästa i ankorlinan vid behov. Jag har köpt förtöjningslinor som skall vara litet flexibla... tja kanske, men inte så att de stör precis. Jag har några korta linor med ryckdämpare att skarva i befintliga för-förtöjningar. Sedan har jag flera "Bungy" (se bild) en liten gummidämpare man kan knäppa fast om linan, jättebra, lätta att använda, men man behöver flera stycken, dessvärre är det lätt att tappa dom överbord om man är oförsiktig vid handhavandet. I kvarlåtenskapen av de segelbåtar som funnits i familjerederiet, finns det en del skot, kan vara bra att ha ombord för förtöjning, i vissa fall, men skot är inte ett dugg elastiska, lika stumma som en stålvajer. I naturhamn kan man ofta behöva avhåll, så det finns en del längre linor till detta, jag har väl tre linor om 15-25 meter ombord, samt en klenare 20 meterslina med en permanent apnäve i ena ändan, används som kastlina. Helsyntetiska flytande plastlinor, brukar fungera bättre som taggtråd, och är förbjudna ombord, kan i nödfall användas för täckningen vintertid av båt och trädgårdsmöbler, men ändock högts tveksamt. Passar nog bäst i en återvinningscontainer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 3 Juli , 2017 1 timme sedan, oyster säger: Hur sköter du bojförtöjningen med ankarolinan? Precis som SE2517 här ovanför. Jag är dock lite sugen på att skaffa en "Handyduck" förtöjningskrok så att jag kommer åt bojen via ett skaft. Finns hos olika handlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) köpte 2st Karbinhake / bojkrok Biltema artnr 25326 89,90:- som montras på befintlig bosshake bra vid Y-bommar eller man fäster Ankarolina via krokolina på hjertmans ( så att det går att skifta till ankare eller Bojkrok Redigerad 3 Juli , 2017 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 3 Juli , 2017 Jag gillar också att ha lite längd på linorna och dra dem till bryggan och tillbax till båten. Dock blir det för trångt på pollaren om jag vill lägga spring, så för detta har jag två kortare som har ögla i båtänden men knyter mot bryggan, detta vid lågsidesförtöjning. En annan lina som inte är allt för lång är den jag sätter i fören. Den vill jag ha lång nog att lägga på skarndäck innan jag anlöper bryggan (så jag lätt kan ta med den iland samtidigt som jag kliver iland med akterförtöjningen) , men samtidigt kort nog att inte nå propellern om den väljer att ramla i sjön. Den blir alltså nästan en båtlängd. Detta också vid långsides förtöjning. Y-bommar besöker jag sällan men jag har ett par linor med hakar som passar på min båtshake. Samma hakar använder jag vid bojförtöjning mot brygga men då på en längre lina. Tycker det är smidigt. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2017 Jag lägger ena ändans ögla under och sedan över knapen så den låses fast, sedan i land, halkipar har jag inga, genom moring eller tunt pollare och tillbaks till båten och traditionell åtta runt knapen. Men egentligen skall man ju inte lägga förtöjningsgods löpande. Iallafall: Om man väljer att lägga halvslag eller pålstek iland, så gör det på den korta tampen, och behåll den långa änden ombord, så kan du justera båtens anstånd mot bryggan från fördäck, du slipper gå i land. Ja man får ju då ta hem och sträcka upp i akterförtöjningen samtidigt. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser