Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Kronvik

Ankarspelet fungerar inte!

Rekommendera Poster

Ankarspelet reagerar inte på kontrollen över huvudtaget.

Winch matic MX ankarspelet har en knapp man skall trycka på i tre sekunder för att få igång det. Detta fungerar, lampan börjar lysa och blinka som den skall. Det är allt som händer. Ifjol fungerade det som det skulle, men efter transport hem efter inköpet använde jag inte spelet före jag tagit upp båten. Då skulle jag ha ut ankarlinan, och då knäppte  det bara till en gång, och automatsäkringen till spelet slog ur. Sen är det dött. Jag gjorde som man skall, och släppte mekaniskt ut en del lina, och skulle då köra in det tillbaka, men inget händer över huvudtaget.

Till saken hör att jag hittade ett stort relä bland reservdelarna, kan det vara det som har farit igen (eftersom det uppenbart blivit bytt förr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta. Gissar gör aldrig en elektriker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Blir väl att fråga nån som inte är elektriker då, om de har varit med om samma sak. Eftersom jag inte förstår mig så värst bra på elektronik, skulle jag vilja ha en knuff i rätt riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora relän kallas för "kontaktorer". Dessa kan ju testas på arbetsbänken.

 

Fungerar spelet då du kör det med strömställaren?

Det kan ju vara så att fjärrkontrollen och motagaren "har glömt bort" varandras existens.

Det brukar finnas ett kapitel i bruksanvisningen om hur man "parar" fjärrkontrollen med mottagren.

Fjärrkontrollen sänder ju en individuell kod, så att det inte skall påverka grannens ankarspel, eller larm, eller billarm på land, så det gäller då att lära mottagen vilken fjärrkontroll den skall ta order utav.

 

(Grannen och jag hade ställt in husets fjärrkontrollerade strömbrytare på samma kod...)

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet gäller inte fjärrkontrollen. Inget annat händer än att lampan på kontrollpanelen börjar lysa och blinka, så jag vet att det går igång. Jag har också mätt att det finns spänning på båda sidor om huvudsäkringen till spelets kontrollbox i aktern.

Fjärrkontrollennfungerade också ifjol, men det har inget med saken att göra för tillfället, det händer naturligtvis inget från den heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se om "kraftreläna" drar eller ens får ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste få med mig en kompis och göra ett försök att mäta. Det skall finnas ledlampor på boxen med, men inget lyser där under sängen. Blir att skruva ur sängbotten så man kommer åt att kolla hur det hela ser ut.

I manualen finns kontrollboxen bara som principskiss,så det är svårt att veta var man skall kolla efter lampor, då man mätt och jämt ser eländet. 

Skruvdragaren på laddning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Kronvik säger:

Problemet gäller inte fjärrkontrollen. Inget annat händer än att lampan på kontrollpanelen börjar lysa och blinka, så jag vet att det går igång. Jag har också mätt att det finns spänning på båda sidor om huvudsäkringen till spelets kontrollbox i aktern.

Fjärrkontrollennfungerade också ifjol, men det har inget med saken att göra för tillfället, det händer naturligtvis inget från den heller.

Aha...

Jag hade i förra båten ett Ancharomatic (gamla namnet?) bandankarspel av äldre årsmodell.

Upptäckte de senaste åren att elektroniken var känslig för spänningsfall.

Det fungerade inte alltid att vare sig släppa på bandet som att ta in det om inte motorn var igång alltså då generatorn laddade.

Någon gång hade jag också oxid på dessa kontaktorers feta anslutningar.

En annan gång hade bandet trots spridaren kommit snett på trumman så att denna fastnade.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...