oyster 14 Postad 2 Juli , 2017 Vill ordna enkel laddning av förbrukarna när man ligger i hamn. Tänker jag rätt om jag har en: 1. Adapter hane CEE + vanlig 220v hona. https://www.seasea.se/adapter-nya-uttag-16a 2. Valfri 20m förlängningskabel alt. grenuttag 3. Ctek M100 laddare i båten. Klampar eller ringkabelskor sitter alltid på batteriet så att det är lätt att koppla in. Laddaren kopplas med +/- på valfritt förbrukningsbatteri? (Har bara två...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Juli , 2017 Japp. Förlängningskabeln bör dock vara avsedd för utomhusbruk. Annars helt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 Däremot kanske M100 är i minsta laget även för min lilla bank på 150A? ÄR man hamn vill man ju kunna fylla/underhålla batterierna rätt snabbt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 Två frågor: 1. Kan man även ha ett grenuttag i båten och passa på att ladda mobiler/datorer o annat via 220v? 2. Tänkte sätta batteriladdaren på det andra förbrukningsbatteriet, är det inte lite klena kablar mellan batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Ja på båda frågorna. Varför har du inte extra batteriet hos de andra batterierna? Jag ser vad det är för båt och vet att det är gott om plats att förstora lådan där start och förbrukningsbatterierna normalt finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) Ingen aning, inte jag som gjort installationen. Får väl bli något framtidsprojekt att modifiera det här :-) Redigerad 3 Juli , 2017 av oyster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) En fråga till, minuskabeln från batteriet i bilden ovan går inte till det första förbrukningsbatteriet utan till en jord/minus-plint. Se tunn blå kabel överst i bild nedan. Är det här i sin ordning? Redigerad 3 Juli , 2017 av oyster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 3 Juli , 2017 När du byter plats, antar jag du kommer göra, och sätter grövre kablar så förse dem med riktigt pressade kabelskor och sluta använd den där typen av klämning på polskorna. Du kan fortsätta använda polskorna och sätta fast ring-kabelskorna i skruvarna den har. Det skulle kunna vara så att tidigare ägare monterat batteriet på den platsen för att få en bättre viktfördelning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Ja i princip funkar det ju så som du har det kopplat, men jag hade kopplat med en grov kabel mellan batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2017 Nej tror inte att viktfördelningen blir bättre, batterierna sitter på samma sida, nya batteriet dock högre och strax akter om övriga batterier. Jag vill ha tyngden så lågt som möjligt och centrerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 4 Juli , 2017 Faktum är att det blir svårt att få plats med fler batterier på den platsen pga. septitank och slangar till värmare. MEN, på höjden finns mycket plats. Kan man köra batteriboxar och ställa två på höjden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Juli , 2017 Ja möter inget hinder, bara det är stabilt så det inte rasar ihop under sjögång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Juli , 2017 (redigerade) Byggde en plattform i trä och satte ett nytt batteri ovanför, det tredje batteriet får stå kvar där det står. Kablar utbytt till grövre dimension. Ctek M200 inkopplad. En fråga, startbatteriets minuskabel går till det första första förbrukningsbatteriet och sen därifrån går en kabel till en minusplint. Är det ok eller ska man dra direkt från start till plint?batteriet i förbruknings Redigerad 5 Juli , 2017 av oyster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Juli , 2017 För att förtydliga dragning av minuskablar: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 5 Juli , 2017 De flesta installationer jag sett (inte så många, kanske 50 st) har haft gemensam minus så enligt mitt sätt att se det så är det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser