bobofender 3 Postad 2 Juli , 2017 Tänkte köpa ett begagnat 140 ah global startbatteri kan man använda det som förbrukningsbatteri undrar jag ? någon som vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 2 Juli , 2017 Beror på vad du ska ha det till. Kommer du djupförbruka / dra ur det mycket är det bättre köpa ett nytt och fräscht AGM eller Gel. Startbatterier är inte lika cyklingståliga som förbrukarbatterier. Om de inte är AGM, då kan man använda dom som antingen eller... Sen skulle jag själv inte köpa ett beg våtbatteri om det inte är typ två månader gammalt och säljes pga felköp. Men alla gör som de vill :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 6 Juli , 2017 På 2017-07-02 på 7:45 PM, Ljusdans säger: Beror på vad du ska ha det till. Kommer du djupförbruka / dra ur det mycket är det bättre köpa ett nytt och fräscht AGM eller Gel. Startbatterier är inte lika cyklingståliga som förbrukarbatterier. Om de inte är AGM, då kan man använda dom som antingen eller... Sen skulle jag själv inte köpa ett beg våtbatteri om det inte är typ två månader gammalt och säljes pga felköp. Men alla gör som de vill :-) Tack för svaret Kapten ja man köper ju lite grisen i säcken, men han som sålde verkade seriös o bor ganska nära, så visar det sig va skit så hälsar jag på, svårare än så e det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 6 Juli , 2017 Det är väl en prisfråga också. Jag köpte ett billigt Tudor Dual 80 Ah (700:- kr) efter tips i en bra tråd som tyvärr sjunkit undan, http://www.maringuiden.se/forum/topic/84718-rea-fyndpriser-på-nya-båtdelar-och-tillbehör-rea/ Det är i och för sig ett vått batteri, men väldigt tåligt verkar det vara. Har två sedan fem år och de har inte tappat mycket kapacitet, håller ca. 90 % mot ursprunglig. Det ena batteriet blev djupurladdat, men funkar fortfarande nästan lika bra (80 %) efter att jag kört en rekonditioneringsladdning, eller det var nog två egentligen. Får du Global-batteriet billigt så är det ju bara jobbet att lyfta i batteriet i båten och kanske lyfta ur det igen som du förlorar. Ska jag gissa vad som är billigt så är det väl allt under 500:- kr, kanske lite mer om man ska använda det som startbatteri. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser