Yamaha20hk 0 Postad 2 Juli , 2017 Hej. Jag har en Yamaha 20hk autolube med rorkult från sent 90tal. Har problem med att få i backen och jag tror det har med back-låsfunktionen att göra då den har hängt sig någon gång förut. Den spärren som måste vara uppfälld för att kunna backa. Denna spärr hindrar motor från att dra sig upp mot ytan när man backar. Men den har också som funktion att låsa bakreglaget om man inte har spärren uppe. Det värkar som att detta reglage låst sig och inte låter mig lägga i backen. Vad jag kan se är det en fjäderbelastad funktion. Vet någon hur denna spärr hindrar backen att läggas i? Har försökt leta sprängskiss och annan info på nätet men inte hittar något. Någon som har en idé? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 3 Juli , 2017 Jag hade en 30 hk Yamaha från tidigt 90 tal (också rorkult) och där fanns det ingen koppling mellan spärren och bakväxel, satt man in backen utan att ställa in spärren så åkte riggen upp till ytan. En bra funktion när man riskerade att köra på grund och ville rädda riggen.... Men, kolla att denna koppling verkligen finns, annars så kolla om du inte är några ställen där växelvajern kärvar och som behöver infettas, lätt hänt på en 20 år gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 3 Juli , 2017 Jag bara gissar: men jag tror att låsfunktionen är mekaniskt sammankopplad med länken ner i växelhuset. Så när du försöker lägga i backen så låser du riggen. Jag har lite för gamla motorer för att jämföra (90-tal är ungt...). Lyft på kåpan och följ växellänkarna. Säkert bara något som har beckat ihop. Tag i sär och fetta in, peta ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser