Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Chaparral2335

Problem med att motorn dör när man lägger i backen mercruiser 5.7 alpha one gen2

Rekommendera Poster

När jag lägger i backen så dör motorn. Har kollat microbrytaren och tagit loss den men tycker att växeln inte hoppar i ändå. Det andra som jag kan se är när man lägger i fram så fungerar det ok men när man lägger i backen så ser jag att växelplattan sluter microbrytaren när jag lägger i backen. Men som jag kan se verkar det som den ska enbart röra sig när jag ska lägga ur växeln. Så fungerar det när man lägger ur växeln för fram. Någon som har en idé om detta. Har haft i båten och varit ut och kört utan problem tills för 2 dagar sen. Hade turen att det hände vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns utmärkta instruktionsfilmer på tuben som visar hur detta ska justeras. Men... om den nedre växelwiren går trögt så går det inte få det att fungera som det ska. Då måste man lyfta båten och byta wiren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om detta fenomen jag med. Det verkar dock som du har två problem

1 Motorn dör när backen läggs i.

Händer det även när motorn är varm och choken stängt?

Har du provat att vara "snabb" när du lägger i backen? Många gånger tvekar man lite och lyckas då föra brytarn (som bryter tändningen för en del av stiften) i sitt läge utan att backen går i.

Den bryter bara när du lägger i backen för att spara drevet. 

Har du >600rpm vid tomgång?

Att motorn dör är troligast pga justering av brytaren (alternativt vire reglaget). 

 

2 Backen går inte i

Om motorn dör innan du fått i backen, är det naturligtvis inte så lätt. 

Om du inte får i backen alls, är troligtvis växelviren sliten i drevet och behövs bytas. Kan vara justering med som behövs. 

 

Jag hade nog börjat med att försöka juster vire reglaget till din brytare. Ta hjälp av någon som manövrerar reglaget medan du justerar vire/brytare. 

 

image.png.aca1cda24fb7f6ef642c0948bf50b9c0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte du nog lite fel. Brytaren ska aldrig döda tändningen när en växel läggs i men den ska alltid döda tändningen när man växlar till friläge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Stämmer som Eld säger. Jag har tänkt OMC där den har dubbel funktion. På Merc är det endast för att lätta på trycket så man får ur växeln. Ber om ursäkt om jag ställt till det. 

 

Här är lite mer länkar från MG och andra forum där samma problem diskuterats

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/25992-litet-motor-problem-v8-mercruiser-57-efi/

 

http://forum.hamnen.se/forum/propeller/prat-om-motorbåtar-och-motorer/13993-mercruiser-alpa-one-drev

 

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/295363-how-to-how-the-shift-interrupt-system-works

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...