Volvo_Penta 714 Postad 3 Juli , 2017 17 minuter sedan, bhemac säger: De flesta båtar som går på grund är välutrustade med bra, fungerande plotter mm. Men någonstans blir det fel, man glömmer helt enkelt att kolla den eminenta plottern. Hade de "stirrat på skärmen" så hade de antagligen inte gått på grund. Eller också så går man på grund för att man stirrat på skärmen i stället för att kombinera skärmen med utkik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juli , 2017 Om man stirrar på skärmen och inte ser att det är ett grund så är man nog mer än lovligt dum. Utkik hjälper inte så bra mot grund som inte syns över vattnet. Men utkik är man skyldig att hålla, alltid. Problemet är nog tvärtom, för mycket utkik och för lite sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Juli , 2017 Jag tror snarare att många blir lite övermodiga med plotter. Man ger sig på genvägar som ingen ens skulle ha reflekterat över att ha gått förr. Sjökorten är ju inte riktigt så bra som dom framgår på skärmen. Andra kör rätt upp på land när man kastar sig in i ett gatt och sedan girar åt fel håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juli , 2017 Om de blir övermodiga eller bara dumma i huvudet av att ha plotter vet jag inte men en del rapporter är helt otroliga. Typ "vi satt och pratade och helt plötsligt small det". Hur tänkte de? "Plottern är på vi kan inte gå på grund?" Sen kan man ju inte låta bli att förundras över idioten som körde stridsbåt i 40 knop på Göta Kanal. Han borde vetat bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Juli , 2017 Det blev väl en väldig förvåning när den första allvarligare radarassisterade olyckan inträffade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 4 Juli , 2017 Min erfarenhet säger att elektroniska sjökort är inte alltid kompletta, på Järnafjärden finns det en klippa som sticker ut, ganska rejäl klippa, som inte finna med på min Navionics från 2008. På vissa ställen, när man kollade sjökort i "fel" upplösning, så såg man 2 meters djup isf en bränning precis under ytan. Flera exempel finns, med papperssjökort höll man alltid många tiotals meter från grund, med plottern kommer man ibland lite väl nära.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 4 Juli , 2017 Avnotifiering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juli , 2017 2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger: en klippa som sticker ut, ganska rejäl klippa, som inte finna med på min Navionics från 2008. Jag var på väg ner mot Vänersborg, fyrarna stämde inte, vare sig position eller karaktär. Kan bero på att sjökortet var från 1936. En regnig höstkväll för knappt 10 år sedan var jag på väg hem. Låg bra i farleden, rätt i enslinjen. Satt hopkurad under spryhooden och tänkte att när jag närmade mig någon prick på plottern så skulle jag titta ordentligt. Det blev både röd och grön färg på båten All navigering bygger på att man ska ha marginaler. Plotter är bara ett av flera hjälpmedel vi har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Juli , 2017 Navionics hade väl problem med sina sjökort för några år sen. En stor ö norr om Havstensund kunde man inte se på kortet förrän man zoomade in så mycket att man inte såg nästa sjömärke. Efter en tråd här på Maringuiden rättade Navionics till problemet. Å andra sidan har jag faktiskt inte kollat om om ön dyker upp på läsplattan. Sist jag seglade i området gick jag en annan väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 4 Juli , 2017 Det är en stor skillnad på ett elektroniskt kort som är några år och ett nytt. Fördelen med sjökort i surfplattor är att de uppdateras ofta. T.ex nya fritidsbåtsleden i Göteborgshamn som kom i UFS den 18 maj fanns med när jag uppdaterade Seapilot 14 dagar senare och någon vecka efter detta även i Navionics. Nästan alla elektroniska sjökort idag använder sjöfartsverkets bas och på det sätt man för några år kunde bli lurad i zoomnivåer är också borta. Det kommer också att bli lättare att sätta ut kardinalmärken för båtklubbar i framtiden.http://pakryss.se/enklare-regler-for-sjomarken/ Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 8 Juli , 2017 Transportstyrelsen har nyligen reviderat sina föreskifter om "privatutmärkning" och sänkt kraven för sjömätningsunderlag. Men det gäller bara för kardinalutmärkning där pricken visar på vilken sida av grundet man ska gå. För farledsutmärkning (röda o gröna prickar) så finns fortfarande kravet kvar på mer omfattande sjömätningsunderlag. Och det är inte OK att sätta kardinalmärken istället för röd-gröna för att märka ut en farled..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juli , 2017 Bengt Utterström skrev en artikel om "Finska Pinnar" http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/finska-pinnar-i-sverige En regel ändring lär vara på gång men de byråkratiska kvarnarna mal långsamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 13 Juli , 2017 Regeländringen lär börja gälla redan 1 juli (2017 hoppas jag...) enligt den här artikeln http://pakryss.se/enklare-regler-for-sjomarken/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser