Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
andreasroman

Plåt ark sökes!

Rekommendera Poster

Hej! Nästa fråga här i forumet! Jag försöker hitta helst en aluminiumskiva som är stor, typ 3 m x 1 m. Funkar bra med annan skiva med typ rostfri eller liknande. Typ 2 mm tjock. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du använda skivan till något särskillt..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plåtslagare bör väl ha sådant material att sälja.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 2 mm aluminiumplåt i standardmått är inte svårt att köpa, men frågan är om 1x3 meter finns. Kolla med Stena stål tex.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde inte Noak arken i trä?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som privatperson är det generellt besvärligt att köpa metall av olika slag (nästan alla som säljer metallprodukter vägrar befatta sig med privatkunder tyvärr), men har du ett företag bör det gå ganska lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stena stål har sålt till mig som privatperson, men vist är det så att privatpersoner inte är drömkunder.

Senast har jag för mig att vi löste det så att jag betalade fakturan först och hämtade varan sedan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, raol säger:

Som privatperson är det generellt besvärligt att köpa metall av olika slag (nästan alla som säljer metallprodukter vägrar befatta sig med privatkunder tyvärr), men har du ett företag bör det gå ganska lätt.

Det var konstigt.

Vilken mekanisk verkstad som helst, som har eller kan ta hem den produkt du eftersöker, säljer väl det du efterfrågar.

I Hunnebostrand finns ett företag som heter "Bröderna Niklassons" (mekaniska verkstad). Det har då aldrig varit något problem att handla av dem. Inte heller av de "Mekaniska verkstäderna" som finns i Kungshamn. Har till och med varit inne på en Mekanisk verkstad i Åkersberga - som helt okänd - och köpt "metallprodukter" Inget som helst problem.

Eller uppträder du så mystiskt när du försöker handla metallprodukter!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte för ett antal år sen få tag i ett aluminiumrör i en större dimension. Bara metallhandelsföretag hade såna. Efter ett par dagars rundringningar och efterforskningar konstaterade jag att enda stället i Gbg-området som kunde sälja sån till mig som privatperson var ett företag i Alingsås! De flesta vägrade sälja till privatpersoner, utan undantag. Jag hade inte bil så det blev inget köp.

Rätt tröttsamt. Man ska väl inte behöva starta ett företag bara för att kunna köpa lite ovanligare produkter, men så är det i Sverige i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror kanske på vilken framtoning man har och hur brått man har.

Det har hänt att man frågat efter nåt som företaget i fråga inte har haft hemma. Ofta är det ju småkvantiteter det rör sig om. Då kanske man inte vill beställa extra, utan tar hem när man tar hem andra grejor.

Vill man då tex ha 20 cm i nåt som företaget inte har behov av och måste köpa en 3 meters längd, så kan det ju inte va så intressant att ta hem sån till en kund som man bara har kontakt med en gång. I så fall måste kunden nog köpa en hel längd och då kan det bli dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte bråttom, och var ute efter en komplett längd av röret det gällde, alltså inte en liten bit. De som angav nåt skäl sa att det var av momsskäl som de vägrade befatta sig med privatkunder.

Nåja, hoppas TS lyckas bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan naturligtvis va skillnad på servisviljan i en storstad mot i ett sånt samhälle där jag bor.

Du skulle ha frågat Nicklassons. ;)

I Alingsås var det ju tydligen inget problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast blir det billigare om en verkstad tar hem plåten när de ändå handlar. Frakt på enstaka plåt kan bli dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggvaruhus brukar ta hem på beställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...