ulfie81 1 Postad 1 Juli , 2017 (redigerade) Halloj Har en 3-cylindrig Johnson 35hk 2-takt från 1997 ( vad jag läst inte johnsons bästa motor men iaf) I höstas när det var dags att ta upp gick motorn på halvfart trots full gas, gick lite ojämnt, puttrande, stannade till på en ö och sprejade hela innanmätet med 5-56 då gick den perfekt hela vägen hem. Nästa tur gick den dåligt igen och ingen skillnad när man spreja. Däremot, om man låg med fullgas (på halvfart) så rykte det till då och då som om den skulle dra iväg men inget mer hände. Nu har båten legat på land sedan dess och ska snart sjösättas, provkörde den i tunna i dag och den går fortfarande ojämnt. Kollade stiften och alla tre ser likadana ut, lite fuktiga men likadana. dock rykte det mycket vit rök och vattnet i tunnan fick massa olja, som jag antar kom med avgaserna. dvs oförbränt. se bifogad bild Någon som har tips om vad jag kan kolla? vad som kan vara fel... All hjälp emottages med varmaste hand ha det gött så länge Redigerad 1 Juli , 2017 av ulfie81 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 8 Juli , 2017 Uppdatering: Gjort kompressionstest, helt ok komp på alla cylindrar, även köpt nya tändstift, fin gnista på alla och inget som är snustorrt eller blöt, lika på alla. Kommer inte olja på samma sätt i vattnet heller, ryker fortfarande lite mer än det borde och den "bluddrar" när man gasar, tomgång låter fint å jämnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 8 Juli , 2017 Är inte jättebekant med just din motor men om den har en tändspole per cylinder så kan det vara en av spolarna som får överslag. Försök få tag på en ny eller låna en hel spole och flytta den mellan cylindrarna för att utesluta spolarna. Börjar motorn funka har du hittat felet, om inte så har du i alla fall uteslutit spolarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 8 Juli , 2017 1 timme sedan, Faderullan säger: Är inte jättebekant med just din motor men om den har en tändspole per cylinder så kan det vara en av spolarna som får överslag. Försök få tag på en ny eller låna en hel spole och flytta den mellan cylindrarna för att utesluta spolarna. Börjar motorn funka har du hittat felet, om inte så har du i alla fall uteslutit spolarna. Faktist redan provat det, utan resultat. kan det vara fel på power packet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 15 Juli , 2017 Uppdatering 2: Var och bråkade lite med motorn idag, köpte ny bränsleslang, även Sta-bil Marine som ska motverka etanolen i bränslet eller nåt. Det blev dock ingen förbättring av dessa. Fortfarande bra på tomgång men bluddrar så fort man gasar upp, MEN... jag provade nåt nytt idag. jag gav gas direkt på förgasarna. då varvar motorn upp precis som den ska, men enligt den graderade timer-ringen runt statorn så justeras inte tändningen något när man gasar där. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, se bild. gasar jag på gasreglaget så rör sig graderingen till 22(max) men gasar jag på förgasaren så är den still. Vad kan problemet vara?. Vad jag kan se är det enda skillnaden mellan att gasa på reglaget eller direkt på förgasarn.... men ändå går den helt rent när man kör på förgasarn, om inte timingen hänger med så borde den väl inte gå bra då heller? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser