Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Radde

Vp 290 sp drev

Rekommendera Poster

Hej

Precis skaffat mig en flipper 700 med aq151c med  290sp drev. Helt nytt för mig och det är ett objekt.. motorn kyler dålig, men det skall nog lösa sig. 

Det som bekymrar mig är att trimtilt verkar inte lira. Om jag nu kopplar allt korrekt so kan jag inte lyfta upp drevet. Det är nere nu och jag kan inte rubba det. Provat lägga i växel fram och back. Helt stumt. På displayen står det 28.

När jag trycker vippan upp (drevet skall ner) så klickar det. Trycker jag vippan ner ( drevet skall upp) händer det inget. 

Måste motorn vara på?  

Blir inte riktigt klok. Hoppades på att köra båten under semestern, men det ser helt hopplöst nu..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tänkbara scenarior.

1 Står displayen på 28 upptiltatläge? Du har en plastskena på styrhjälmen, den sitter dastskruvad med en plastskruv, denna brukar spricka och gå sönder. skenan som löper mot kugghjulet ovanför hjälmen får då ingem indikation och pumpen går då inte om du har drevet i toppläge.

2 Ett av de svarta reläerna som sitter vid pumpen, den ska vara svart otiginal, bredvid sitter två relän de brukar lägga av, finns att köpa på drevdelar inte dyra. Ett av dem kan vara bränt ska klicka åt båda håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Drevet sitter fast i nedre bottenläge. Bägge reläerna klickar när man tvångstyr de.

Är det ngt mekaniskt jag inte tänker på? 

Detta är som sagt helt nytt för mig med inombordare och drev, men jag är inte grön när det gäller el eller mekanik. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör läsa det kossor skrev igen. Han kom med helt rätt info

Tillägg till kossor inlägg.

vet inte hur det ser ut på just din motor men det finns en kraftigare säkring ca50A för just drevtilt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-07-01 på 9:28 PM, kossor säger:

Två tänkbara scenarior.

1 Står displayen på 28 upptiltatläge? Du har en plastskena på styrhjälmen, den sitter dastskruvad med en plastskruv, denna brukar spricka och gå sönder. skenan som löper mot kugghjulet ovanför hjälmen får då ingem indikation och pumpen går då inte om du har drevet i toppläge.

2 Ett av de svarta reläerna som sitter vid pumpen, den ska vara svart otiginal, bredvid sitter två relän de brukar lägga av, finns att köpa på drevdelar inte dyra. Ett av dem kan vara bränt ska klicka åt båda håll.

Tillägg till 1) är också att kugghjulet i givaren på hjälmen kan ha hamnat i fel läge jfrt plastskenan - och kan då felaktigt indikera att drevet är max upptiltat, vilket bryter alla trimförsök.

Finns en märkt kugge på hjulet som ska passas in mot märkning på skenan. Minns inte längre märkning på skenan, men det gör nog kossor ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringen sitter på startmotorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...