peosjoqvist 0 Postad 1 Juli , 2017 Hej, Är det någon som provat att koppla generatorn/startbatteriet till via diod lämpligtvis till ingången på en MPPT-laddare? Kan dom ta upp 13,8 V och göra något bra av det eller krävs det att man växlar upp det till typ 17 Volt med en DC/DC-omvandlare? Skulle det ens fungera? Min tanke var att få MPPT-regulatorns smarta laddning och utmärkta övervakning att styra strömmen från generatorn för maximal laddning den stund motorn går. Självklart blir det begränsat till den ström MPPT-regulatorn hanterar men i mitt fall skulle det hjälpa mycket. Jag har ett förbrukarbatteri och ett startbatteri, rätt lite alltså så 20A gör en hel del. Nu kör vi inte motorn så länge när vi är ute, fast det är en motorbåt, någon timme kanske så jag vill ju gärna ha max tryck från början vilket inte ett skiljerelä ger. Om detta fungerar så blir det ju ungefär som en CTEK D250, med en BM-1 och ett underspänningskydd. Tycker det suger att den inte har display/com-port eller förbrukarutgång med inställbar brytspänning (vill nog ha 12V snarare än 10,5 eller 11,0 som en del har), den har ju inte förbrukarutgång alls... Nej, en möjlighet att koppla generatorn parallellt med solpanelen (med eller utan DC/DC-omvandling) via ett relä som endast drar när generatorn laddar låter som både bättre och billigare i mina öron. Någon som provat eller har några kloka kunskaper som kan komplettera? Mvh PeO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2017 Du behöver få upp spänningen till 16-17V för att det ska fungera. Till mitt jollebatteri kör jag så men då med en DC/DC omvandlare. På så vis kan jag ladda batteriet i jollen med en lång kabel. Men, de flesta, i alla fall billigare regulatorer reglerar på minus-sidan så start och förbrukningsbatteri får olika potential på minus. Behöver inte vara ett problem om man vet om det. Jag har varit inne på detta tidigare men tanken var då att generatorn skulle leverera direkt till solcellsregulatorn och att man skulle skrämma upp spänningen på generatorn med några dioder i serie med sensekabeln. För att inte elda upp dioderna får man koppla en lampa direkt på generatorn. Jag har kört liknande men med ett nätaggregat istället för generator. Det fungerar utmärkt. Märkligt att en regulator för en hundring fungerar bättre än standardlösning med generator. En mycket bra regulator med alla spänningar ställbara och som också reglerar på plus-sidan är EPsolar/Tracer 2215BN. All last går igenom den hos mig. Jag bytte till en 100A generator och satte då även in en Sterling ProAltC,som ger full laddning under de första timmarna. Nu har jag 300Ah batteri. Dessa laddade jag ur till 50% och fick då ca 90A under den första timman, sen började det sjunka men på mindre än två timmar var batterierna fulladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 2 Juli , 2017 Tack bhemac för mycket bra svar, då krävs det alltså en DC-DC omvandlare. Tracer 2215BN är precis vad jag tänkt köpa, de har en vettig hemsida med hygglig engelska, programvaran finns för nedladdning etc. Känns seriöst helt enkelt. Skickade faktiskt frågan till dom, men det är ju helg, få se om dom svarar. Det du skriver visste jag inte men pekar ju i samma riktning. Har letat runt lite men inte hittat rätt omvandlare än. Vet du om det fungerar med 24V? Ifall det är enklare att hitta en omvandlare som ger det till vettigt pris. Det borde väl gå bra eftersom regulatorn klarar det och solcellerna har ju dioder. Men visst måste man väl strömbegränsa DC-omvandlaren så man inte överskrider solcellsregulators max-kapacitet? Har du kanske tips på var jag kan hitta en bra omvandlare också så vore det super. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juli , 2017 24V funkar. Här finns en: http://www.ebay.com/itm/300W-20A-DC-DC-3-3V-5V-12V-Adjustable-CC-CV-Buck-Step-Down-Regulator-LED-Driver-/172746191782?hash=item283879b3a6:g:C30AAOSwRXRZTjVN Om generatorn är tvåpolig dvs inte minus i godset så kan man skrämma upp spänningen ganska mycket tex så kunde en 24V generator lämna 48V utan problem. Ev får man "dreva upp" den. Många generatorer brukar anges till max 10000rpm. Lägg in 4-5 dioder i serie med den gula "sense" ledningen så ger generatorn runt 17V. En 24V generator skulle också funka, bara generatorn har någon grundbelastning så att inte spänningen sticker iväg vid uppstart. Till startbatteriet ätter man en 10A step-down DC/DC ställd på 13,6V. Det borde funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 3 Juli , 2017 Tack igen för bra svar. Jag vill inte mecka med generatorn så jag nöjer mig med ett step-up aggregat från startbatteriet/generatorn till solcellsregulatorn. Epsolar som tillverkar Tracer-regulatorerna har svarat på supportfrågan, det går utmärkt att koppla in vad som helst upp till 138V och det behöver inte strömbegränsas. Fick med ett bildspel från någon av deras utbildningar. Helt suverän support!! Deras produkter skall jag använda. Har hittat en step-up omvandlare som ger 19V/10A, för under 400 kr i sverige. Skulle vilja ha lite mer men hittar inget lika prisvärt. Med spänningsutjämnare bör det går parallellkoppla ett par, då har man ju en skalbar lösning med låg instegskostnad som ändå skalar högt i kapacitet. Detta blir ju en sjukt mycket billigare och dessutom bättre lösning än en CTEK D250S+BM+underspänningsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juli , 2017 I min källare ligger det en övergiven generator som jag tänkte experimentera med om jag får till en "provbänk" med en 3fasmotor. Någon gång kanske.... Parallelkoppling med spänningsutjämning ska ju fungera men det känns enklare med ett aggregat som kan ge hela strömmen. Vid landanslutning så kopplar du bara ett switchat ntaggregat som "generator". Så har jag kört i många år, fungerar kalas utan att överladda batterierna. Har du tex en inverter som tar mer en Epsolars 20A så koppla direkt till batteriet men driv ett relä via Epsolars lastutgång så har du alltid fungeranade underspänningsskydd. Lycka till och glöm inte rapportera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Juli , 2017 Jag har själv liknande tankar, mest för att slippa köpa en dyr batteriladdare. Då vore det ju suveränt att kunna utnyttja solcellsregulatorn även när man har landström. Och förövrigt kan det nog ställa till problem när man har två smarta laddare inkopplade samtidigt som förvirrar varandra, och då kan det kanske tillockmed vara en fördel att koppla ett vanligt switchat nätaggregat till solcellsregulatorn istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 26 Juli , 2017 Hej, nu har jag fått hem prylarna och installerat dom. Tänkte återkoppla lite med erfarenheterna och vad jag lärt mig så långt. Jag fick tag på en 12V till 19V omvandlare som kan ge 10A, dvs 190W för endast 362 kr hos adapterexperten.se (artikelnr: 121910). Den är bra kapslad, inget att justera - bara funkar. Sen valde jag Tracer 2215BN. Hade mail-kontakt med deras support i Kina, mycket bra support måste jag säga. Snabba svar, bra engelska. De bekräftade att jag kan koppla in "extra ström" parallellt med solcellerna bara jag håller mig under 138V, behöver inte strömbegränsa det heller. Inte lika imponerad av firman här i sverige jag köpte av först, de levererade fel, försökte påstå att det var motsvarande etc. Jag hävde köpet och hittade en annan leverantör som klarade leverans. Jag kopplade 12V-19V omvlandlaren via ett skiljerelä från biltema så den matar 19V/10A in till solcellsregulatorn, parallellt med solcellerna alltså. Detta bekräftade EPSolar's support att det skall fungera, vilket det också gör. Regulatorn uppfattar läget som att den helt plötsligt för mycket större solcell då jag kör motorn. Biltema-relät kopplar in det hela då startbatteriet har över 13.3V, dvs när generatorn laddar, sen kopplar den ur när startbatteriet sjunker under 12,8V, vilket inträffar en liten stund efter att jag stängt av motorn. Förbrukarbatteriet är kopplat endast till regulatorn och alla last går via regulatorn. På så vis har den full kontroll på både batteri och last. Den mäter allt som händer och kan bryta lasten vid den spänning jag valt själv. Fungerar det då: Jo, alldeles utmärkt. Jag har små solceller, de ger cirka 25W, när jag startar motorn säger regulatorn att den får 132W in från solcellerna. Så konceptet fungerar helt klart. För 362kr för omvandlaren och biltemas skiljerelä (249 kr) får jag i princip samma funktioner som CTEKD250S+BM1+BatteryProtect. Den summerar ihop till runt 4.500 kr. Då är det separata enheter som inte samverkar. Min slutsats är helt klar: Satsa på en bra solcellsregulator med mätfunktioner och som kan styra lasten. Den bör reglera på plussidan så blir det enklare med installationen. Kan varmt rekommendera Tracer B-serien. Observera B-serien!! Finns i modeller för 10A, upp till 40A, jag valde 20A. Med fjärrdisplay under 2000 kr på fritidsfynd.se. Kostnad alltså 2.611 kr. De nästan 2.000 kr jag sparade skall jag satsa på större solpaneler. Nästa steg i utvecklingen blir väl att ta en vanlig sinus 220V inverter på minst 500W, kostar runt 500-600 kr. Sedan ett vanligt spänningsaggregat som ger 24V eller 48V eller något liknande men gärna 400W eller så. Koppla det spänningaggregatet till solcellsregulatorn. Varför då? Jå då kan man ansluta sladden från land till spänningaggregatet och vips så har man löst hela landströmsproblematiken också, borde gå för under 1.000 kr. Fortfarande har då solcellsregulatorn full kontroll på både batterier och last. Varför sprida den kontroller över flera burkar som vardera kostar lika mycket som en regulator som kan allt från början. Har jag missat något väsentligt??? Går det göra ännu smartare, enklare och billigare? Eftersom jag "bara" fick 132W har jag nog för klen kabel någonstans, skall kontrollmäta spänningar vid tillfälle, eller så räcker det med att varva motorn, gjorde faktiskt inte det när jag tänker efter.... /PeO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2017 Vad härligt, du har fått ett system som slår det mesta när det gäller funktion till ett löjligt lågt pris. Dessutom kommer dina batterier att få nästan evigt liv. Jag kör 350W nätaggregat, ca 17V in till solcellsregulatorn, mest på vintern beroende på att jag sällan ligger i hamnar med ström. Det har jag gjort i många år och det fungerar perfekt. Idag är en bra solcellsregulator viktig och 2215BN är oturligt bra och till ett anständigt pris. Det är grunden, sen kan man bygga ut som här. Det bästa är ju att den dagen man vill gå över till LiFePO4 batterier så behöver man bara ändra i menyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 28 Juli , 2017 (redigerade) Angående solcellsregulatorn så köpte jag likadan inkl. fjärrdisplay på ebay direkt från Kina för 1300 inkl. expressfrakt, jag fick hem den fyra dagar efter jag beställde den. Redigerad 28 Juli , 2017 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 28 Juli , 2017 No_jah, har du länk på den just den försäljaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 28 Juli , 2017 Absolut: http://www.ebay.com/itm/EPsolar-Tracer-BN-10A-20A-30A-40A-MPPT-Solar-Charger-Controller-Regulator-MT-50/251987633102?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=550853061082&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Juli , 2017 (redigerade) Obs att det finns en stor risk att man åker på moms när man köper en dyr pryl från Kina. Min köpte jag via eBay från Italien för strax under 1000kr. Har inte kollat på ett tag men den säljaren dyker upp ibland på eBay. MT50 köpte jag för 160kr från HongKong. Det går att köpa regulatorn från https://www.ev-power.eu/Solar-Systems/MPPT-Solar-Regulator-12-24-V-Tracer-BN-20A-Input-150V-TR-2215BN.html?cur=1 för 85,5€ + 21% tjeckisk moms. MT50 är nog fortfarande billigast från HonKong Redigerad 28 Juli , 2017 av bhemac tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 2 Augusti , 2017 Hej! Vad är fördelen med att göra på detta sätt (förklarat för en el-novis)? Finns det möjlighet för dig att lägga upp en schematisk bild av detta? Jag har den aktuella regulatorn med 100w solpaneler kopplade till förbrukarbatteriet och blev därför lite intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2017 Generatorn har en bedrövligt dålig reglering av laddningen, solcellsregulatorn däremot mycket båttre på laddning. En vanlig generator är till för att ganska snabbt ladda den Ah som gått åt för att starta. I värsta fall kanske generatorn ska återladda 10Ah därför att man stått med halvljuset på i en timma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 2 Augusti , 2017 Sluteffekten för användaren blir att om man som jag endast kör motor en halvtimme-timme om dan så hinner förbrukar-batteriet få i sig betydligt mer laddning på den stunden än om det bara kopplas ihop med startbatteriet. Ganska mycket mer, samma skillnad som att använda en CTEK D250S. Dock skall man inte kombinera detta med ett vanligt skiljerelä, då kan man få en loop. Vet inte vad som händer då, men det kan inte vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2017 Utan skiljerelä så kommer DC/DC omvandlaren att ta ström från startbatteriet och skicka till husbatteriet när generatorn inte laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Augusti , 2017 Jag har i nuläget generatorn kopplad via skiljerelä till startbatteri samt förbrukarbatteri samt solcellsregulator till förbrukarbatterie. Skulle det vara bättre att koppla generatorn till regulatorn och därifrån till start- och förbrukarbatterie? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2017 1 timme sedan, Pezlin säger: Jag har i nuläget generatorn kopplad via skiljerelä till startbatteri samt förbrukarbatteri samt solcellsregulator till förbrukarbatterie. Skulle det vara bättre att koppla generatorn till regulatorn och därifrån till start- och förbrukarbatterie? Ja men spänningen från generatorn måste upp. Enklast med en DC/DC omvandlare, se tidigare i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 3 Augusti , 2017 (redigerade) På 2017-07-01 på 15:59, bhemac säger: ... Jag bytte till en 100A generator och satte då även in en Sterling ProAltC,som ger full laddning under de första timmarna. Nu har jag 300Ah batteri. Dessa laddade jag ur till 50% och fick då ca 90A under den första timman, sen började det sjunka men på mindre än två timmar var batterierna fulladdade. Funderar lite på ditt inlägg. Antingen har du batterier som kan ta åt sig väldigt mycket laddning, även under slutfasen av laddningen eller så har du en annan definition av fulladdade batterier. Eller så funkar prylen på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Min erfarenhet är att det går ganska fort att få i upp till 80% av batteriernas laddning, men sen tar det tid. De sista procenten tar många timmar. Nu har jag inte testat några så avancerade grejer som Sterlings som du nämner men tror inte att batterierna går att lura så mycket. Förklara gärna! PS Förlåt för OT! Redigerad 3 Augusti , 2017 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2017 Ja, jag har modifierat mina batterier, rostfri plåt och ordet "Marin" i blått Generatorn ger 14,4V (i bästa fall) i början, sen sjunker spänningen. Helt ok i en bil där bara några få Ah har tagits ur batterierna. Ganska OK i båten också om solpanelerna kan hålla batterierna ganska fulla. Men handlar det om batterier som laddats ut till 50% så fungerar det dåligt. De sk intelligenta batteriladdarna håller kvar spänningen på 14,4V betydligt längre och laddar därför snabbare. Ctek D250 gör samma sak men det tar ett par timmar innan man kommer dit. Även Sterling gör det samma men med den skillnaden att den kan ge 130A (om generatorn klarar det). Ctek kan bara ge 20A. Har man riktigt stor batteribank så tar batterierna snabbt emot mycket ström. AGM är också mycket bättre på att ta emot ström. En annan viktig sak är att kompensera för temperatur. Alla spänningar refererar till 25°C. Är det kallare så ska spänningen höjas och vice versa. Fulladdat för mig är runt 95%, siffran blir väldigt osäker men när man laddar med 14,4V och batterierna nästan inte tar emot något längre, då är det fullt. Jag har AGM och kan ladda med 14,7V, det trycker på ganska bra. Om jag ska ladda en ack 4,5Ah@12V så sätter jag labbaggregatet på 1A och spänningen på 14,4V. Det laddar ganska snabbt. Har jag bråttom så sätter jag det på 15V. Batteriet tar ingen/liten skada så länge det kan ta emot ström. Men så fort strömmen sjunker måste spänningen sänkas. Gamla truckladdare hade en annan variant: hög spänning och tidur. Vill man göra ett experiment, koppla på en voltmeter när man laddar och se hur länge spänningen ligger kvar på 14,4V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 3 Augusti , 2017 Ok. Min definition, också den lite flytande och svår att klart definiera i verkligheten, är när batterierna tar emot mindre än 0,5% av den totala kapaciteten. (Kollas via Battmeter 3 som är ett utomordentligt instrument. ) Lär inträffa ett antal timmar efter din definition. Min generator håller fö runt 14,4 hela vägen. Har också insett att D250 inte skulle göra någon större nytta för mig och gillar fö idén med DC-DC omvandlare. Har nominellt 560 Ah i min AGM-bank men nu sju år senare med max 20% uttag lär den ligga runt 400. Kanske ska skaffa en rostfri plåt och en blå tuschpenna och skriva Marin på batterierna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2017 1 timme sedan, ChristerN säger: Har nominellt 560 Ah i min AGM-bank Du spelar i en annan liga.... En stor batteribank är oslagbart, behovet av bättre laddningsregulatorer minskar samtidigt som det går att ladda ruggigt mycket om man har generator till det. Men idag är det bättre att lägga pengarna på LiFePO4. Next Step. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Augusti , 2017 5 timmar sedan, bhemac säger: Ja men spänningen från generatorn måste upp. Enklast med en DC/DC omvandlare, se tidigare i tråden. Löser regulatorn att startbatteriet får laddning först och därefter förbrukaren eller hur funkar det? Såg att skiljerelä behövs, var placeras det i så fall? Som sagt, en schematisk bild av den lösning som diskuterats i bilden hade varit grymt att få ta del av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2017 Detta kanske är lite tydligare. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 4 Augusti , 2017 Mycket bra bild, tack för den! Precis så gjorde jag, fast det var 19V ut från DC/DC-omvndlaren, och lite säkringar förstås. Lasten (kylskåp, belysning etc.) kopplade jag ut från Solreg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Augusti , 2017 Du kan ha upp till 130V in! Jag har kört tre varianter på detta tema. Den första var för att kunna ladda ankarspelsbatteriet. Nu har jag en 20W solpanel och en enkel PWM-regulator. Detta har hittills räckt för att hålla batteriet laddat men som reserv har jag en DC/DC omvandlare. Testat och fungerar. Den andra har jag i bilen, enkel PWM-regulator och DC/DC omvandlare för att hålla ett extra batteri till kylboxen. Regulatorn kunde man ställa så den slog av vid 12,5V. Den tredje är till jollens batteri om jag har den på släp. Kommer inte ihåg vilken spänning DC/DC omvandlare ger men 30-40V så att jag kan ha en lång kabel till jollen. En väldigt användbar teknik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinPersson 2 Postad 11 Mars , 2019 Hej, Intressant tråd det här! Jag tänkte försöka återuppliva den med en följdfråga (säg till om jag istället borde starta ett nytt ämne). Jag funderar på att bygga en liknande installation för laddning av mitt jollebatteri (55 ah AGM). Har en överbliven PWM-regulator och har spanat in step up-omvandlaren från Adapterexperten som peosjoqvist refererade till (https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-up/dc-dc-omvandlare-12v-till-19v-190-watts-max-10a/). Tanken är att step up-omvandlaren ska kopplas direkt till förbrukarbanken (2x100 Ah AGM), och att jollebatteriet alltid laddas via regulatorn då det är anslutet. Min fråga är vad som kommer begränsa strömmen i systemet. Om jollebatteriet är urladdat kommer det kunna sluka betydlig mer än 10A. Step up-omvandlaren har ett överbelastningsskydd som slår av omvandlaren om strömmen överstiger 10A. PWM-regulatorn är specad till max 10A men jag har inte lyckats begipa om den reglerar strömmen till maxvärdet, stänger av vid överbelastning, eller fattar eld vid överbelastning. Hur fungerar detta i de system som diskuteras här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peosjoqvist 0 Postad 11 Mars , 2019 Du skall INTE koppla 19V direkt till förbrukarbanken, det är för hög spänning. När batterierna börjar bli fulla blir spänningen för hög, du kommer förstöra dom även om strömmen begränsas. Skicka de 19V in till en solcellregulator, parallellt med solcellerna - så sköter den både batterier och last som vanligt och bryr sig inte om ifall strömmen kommer från solcellerna eller DC-DC-konvertern. Vad som händer med omvandlaren när den överbelastas vet jag faktiskt inte, har inte mätt. Det fungerar dock bra. Jag skulle anta att den begränsar strömmen till 10A och sänker spänningen. Men det kan du INTE använda som skäl att skippa regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinPersson 2 Postad 11 Mars , 2019 Tack för dit svar, peosjoqvist. Installationen jag tänkt mig liknar de som beskrivs tidigare i den här tråden. Jag ska inte koppla step up-omvandlarens utgång till förbrukarbanken, utan ta ström från denna till omvandlarens ingång. Utgången kopplas till PWM-regulatorn som i sin tur laddar jollebatteriet. Med "direkt till förbrukarbanken" menar jag att omvandlaren matas från förbrukarbanken utan skiljerelä mellan. Anledningen är att jag vill kunna ladda jollebatteriet utan att behöva starta motorn. Vill t.ex. undvika situationen att jollebatteriet står urladdat över natten för att jag kört jollen på kvällen och liger i naturhamn. Då kan jag välja att offra några Ah från förbrukarbanken, som kan laddas upp från sol och generator dagen efter. Anslutningen ser alltså ut såhär: Förbrukarbank -> step up-omvandlare -> PWM-regulator -> jollebatteri Att step up-omvandlaren stänger av sig vid överbelastning fick jag höra från Adapterexperten, men det verkar ju inte stämma ifall din installation funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser