RobertR 1 Postad 30 Juni , 2017 Min Yamaha 30 hk från 1990 verkar inte ladda nämnvärt. När jag mötte på mitt startbatteri (motorn av) så visade voltmätaren ca 12.9 V i gen förändring när motorn var igång. Mina första frågor är: Hur mkt kan jag förvänta mig att motorn laddar? Hur/var mäter jag på motorn om den laddar. Skulle vilja utesluta att det är kablarna som är boven i dramat. Gissar jag rätt när jag tror att startmotorn även fungerar som generator vid drift? Alla tips erfarenheter mottages med stor tacksamhet! //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Juli , 2017 Väldigt lite, vill minnas att laddspolen bara ger nån ampere. Nån regulator finns inte heller. Så att det inte blir nån markant spänningsökning när motorn går är fullt normalt. Voltmätaren du har duger bra, att den visar 12,9V tyder på att motorn laddat batteriet då vilospänningen oftast är lägre än så. Nix, som sagt separat laddspole.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser